شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ورود ۲۷ هزار پناهجوی افغان به ترکیه در سه ماه

 

مقامات ترکیه می‌گویند که در سه ماه اول سال جاری میلادی نزدیک به ۳۰ هزار پناهجوی افغان وارد ترکیه شده و برای کسب مبلغی برای ادامه سفرشان به غرب این کشور در مناطق شرقی کار می‌کنند.

به گزارش رویترز، روز پنجشنبه ۳۰ فروردین، خبر بسته‌شدن مرز ایران و ترکیه که مسیر اصلی ورورد پناهجویان افغانستانی است، باعث شده تا سیل کم‌سابقه‌ای از جوانان پناهجوی افغان به ترکیه روانه شود.

این گزارش با اشاره به تصمیم ترکیه برای ساخت یک سازه دیوارشکل در طول مرز شرقی خود با ایران، از ادامه و ورند صعودی مهاجرت شهروندان افغان به ترکیه از مسیر ایران خبر داد.

پناهجویان افغان که مبلغی بین ۶۰۰ تا هزار دلار برای ورود به ترکیه به قاچاقچیان می‌پردازند، اغلب ناچارند برای ادامه سفر خود به سمت غرب ترکیه در مناطق شرقی این کشور با درآمد بسیار پایینی مشغول به کار شوند.

«رسول‌بگ»، یک پناهجوی نوجوان افغان به رویترز گفت که در افغانستان جنگ هست و کار هم نیست و این او را وادار به خروج از کشورش کرده است.

ترکیه در صدد است تا دیواری ۱۴۴ کیلومتری مشابه آن‌چه با مرز جنوبی خود با سوریه دارد را در مرزهای شرقی با ایران نیز بسازد. مقامات می‌گویند نصف این دیوار تکمیل شده و تا یکسال آینده کل آن به اتمام می‌رسد.

بکر بزداغ، سخنگوی دولت ترکیه گفت است که آمار اصلی مهاجران افغانستانی به ترکیه در فاصله سه ماه اخیر بسیار بیشتر از ۲۷ هزار نفراست و تعداد زیادی اصلا ثبت نمی‌شوند.

ابراهیم کاولاک، فعال مدافع حقوق پناهجویان می‌گوید که این دیوار در صورت تکمیل ورود پناهجویان را با دشواری روبرو می‌کند. او گفت که بحران اقتصادی در ایران پناهجویان افغان ساکن ایران را نیز به مهاجرت به ترکیه واداشته است.

از سوی دیگر، یک مقام ارشد وزارت کشور ایران به رویترز گفته است که «در افغانستان جنگ نیست، ما و دولت افغانستان معتقدیم که آن‌ها می‌توانند به کشورشان برگردند».

این در حالی است که دولت ترکیه اوایل سال جاری اعلام کرده که پناهجویان افغانستان را که به‌صورت غیرقانونی وارد آن کشور شده‌اند، به افغانستان باز خواهد گرداند. تعداد ۶۰۰ نفر از این افراد تاکنون به کابل بازگردانده شد‌ه‌اند.

دولت ترکیه اعلام کرده است که تصمیم به اخراج این پناهجویان، به دلایل امنیتی اتخاذ شده است.

گزارشی درهمین ارتباط
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More