شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش گسترده کنشگران و رسانه‌های بریتانیا و فرانسه به غرق شدن خانواده پناهجوی ایرانی

غرق شدن یک خانواده پنج نفره پناهجوی ایرانی اهل سردشت در راه رسیدن به بریتانیا و در کانال مانش، واکنش‌های گسترده‌ای را در میان رسانه‌ها و کنشگران بریتانیایی و فرانسوی برانگیخته و بسیاری از فعالان خواستار اقدام دولت فرانسه و بریتانیا در تامین امنیت پناهجویان شدند.

به گزارش رسانه‌های بریتانیا، از پنج عضو این خانواده پناهجو، رسول ایران‌نژاد و شیوا محمدپناهی هر دو ۳۵ ساله، آنیتا ۹ ساله و آرمین شش ساله جان‌باختند و از سرنوشت آرتین، فرزند ۱۵ ماهه این  خانواده اطلاعی در دست نیست. به گفته یکی از بستگان این خانواده، آنها برای رسیدن به بریتانیا با قایق بادی به قاچاقچیان انسان حدود ۲۱ هزار پوند پول داده بودند.

به گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، این خانواده پیش از این دو بار سعی کرده بودند با قطار به بریتانیا بروند اما پس از اینکه موفق به این کار نشدند تصمیم گرفتند این مسیر را با قایق طی کنند.

بنابر این گزارش، بقیه پانزده نفر مسافری که از این سانحه نجات پیدا کرده‌اند بیشتر پناهجویان ایرانی و عراقی بوده‌اند.

به گزارش گاردین، رسول ایران‌نژاد یک کارگر با دستمزد پایین بود و به دلیل فشار اقتصادی شدید به همراه خانواده خود ایران را ترک کرده بود. آنها ابتدا از ترکیه با قایق به ایتالیا رفته و از آنجا خود را به فرانسه رسانده بودند. بر اساس این گزارش، این خانواده پولی را که به قاچاقچیان انسان دادند، از اقوام خود قرض کرده بودند.

هافینگتن ‌پست بریتانیا گزارش داد که سازمان‌های خیریه بریتانیا در واکنش‌های خود از دولت این کشور خواسته‌اند تا برای ایجاد امکان ورود قانونی پناهجویان به بریتانیا اقدامات عملی درپیش بگیرد. مقامات فرانسوی نیز این حادثه را پرتلفات‌ترین حادثه واژگونی قایق در شمال فرانسه خوانده‌اند.

بلا سنکی، مدیر سازمان خیره بریتانیایی دیتنشن اکشن به هافینگتن پست گفت: «غرق شدن کودکی که در جستجوی امنیت به بریتانیا می‌آمده همان اتفاقی است که از آمدنش می ترسیدیم. پس کرامت و انسانیت دولت بریتانیا کجاست. ایجاد یک مسیر قانونی برای پناهجویانی که از شمال فرانسه به بریتانیا می‌آیند کار راحتی است و هیچ توجیهی برای عدم اقدام در این زمینه وجود ندارد.»   

به گزارش گاردین، دادستانی منطقه دانکرک در نزدیکی محل حادثه در شمال فرانسه در حال تحقیق و تفحص در این مورد است.

مریام کمپل، مدیر سازمان بریتانیایی اقدام برای پناهجویان با «دلخراش» خواندن این حادثه گفت: «هیچ‌کس نمی خواهد شاهد این باشد که مردم این‌گونه خود را به خطر بیاندازد و اظهارات خصمانه دولت نیز هیچ کمکی نمی‌کند. دولت باید از مواقع سخت‌گیرانه خود دست برداشته و به سرعت راه‌های ایمن و قانونی را برای پناهجویانی که به بریتانیا می‌آیند ایجاد کند.»

توماس سایموندز، وزیر کشور در سایه بریتانیا، در توییتی نوشت: «این فاجعه یادآور هزینه انسانی بحران پناهجویان است.»

یوت کوپر، رییس کمیته امور کشوری پارلمان بریتانیا با اشاره به ناایمن بودن قایق‌های پناهجویان و اقدام باندهای قاچاق انسان در به خطر انداختن جان انسان‌ها گفت این کمیته در حال بررسی وضعیت کانال مانش است تا برای جلوگیری از تلفات جانی در این مسیر به راه‌حل برسد.

 

  

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More