شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش گسترده جهانی به توافق امارات و اسرائیل برای عادی‌سازی روابط

توافق اسرائیل و امارات متحده عربی برای عادی‌سازی روابط با واکنش‌های گسترده بین‌المللی روبه‌رو شد. 

محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین، توافق را محکوم کرد و خواهان گردهمایی رهبران کشورهای عضو اتحادیه عرب و اعضای سازمان همکاری کشورهای اسلامی برای رد توافق شد.

در این حال، فرانسه و بریتانیا از توافق حمایت کردند و از میان کشورهای منطقه هم بحرین با استقبال از عادی‌سازی رابطه امارات و اسرائیل اعلام کرد که چنین اقدامی شانس صلح در منطقه را افزایش می‌دهد. 

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن توافق اسرائیل و امارات متحده عربی، آن را «اشتباه راهبردی» و «اقدامی خطرناک» خواند و با هشدار نسبت به دخالت اسرائیل در معادلات خلیج‌فارس، تاکید کرد که دولت امارات و دولت‌های همراه باید مسئولیت این اقدام را بپذیرند.

براساس توافقی که روز پنج‌شنبه ۲۳ مردادماه در تماس تلفنی میان بنیامین نتانیاهو ‌نخست‌وزیر اسرائیل، محمد بن‌زائد، ولیعهد ابوظبی و ترامپ صورت گرفت دو کشور متعهد به عادی‌سازی روابطشان شدند و اسرائیل موافقت کرد الحاق مناطقی از کرانه باختری به خاک خود را تعلیق کند.

صدای همراهی از پاریس و لندن

بریتانیا در میان متحدان غربی آمریکا زودتر از سایر ک‍شورها از توافق به دست آمده میان اسرائیل و امارات متحده عربی استقبال کرد. 

بوریس‌ جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، توافق را «‌خبری بسیار خوب» خواند و گفت: «عمیقا امیدوار بودم که طرح الحاق در کرانه باختری پیش نرود و توافق امروز برای لغو این طرح‌ها گامی خوشایند در مسیر یک خاورمیانه آرام‌تر است».

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، هم با استقبال از توافق گفت که اکنون زمان مذاکره مستقیم بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی فرا رسیده است.

در همین حال فرانسه هم  تعلیق طرح الحاق مناطقی از کرانه باختری به اسرائیل که در توافق این کشور با امارات قید شده است را «‌گامی مثبت» خواند. 

بحرین راضی، ایران عصبانی

در میان کشورهای عربی منطقه تاکنون بحرین به توافق امارات‌ و اسرائیل واکنش نشان داده است. خبرگزاری رسمی بحرین اعلام کرد این‌ کشور از توافق اسرائیل و امارات متحده عربی استقبال می‌کند و افزود این توافق طرح الحاق کرانه باختری به اسرائیل را متوقف کرده و شانس صلح را افزایش می‌دهد.

حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین‌الملل به عنوان تنها مقامی‌ که تاکنون به توافق اسرائیل و امارات واکنش نشان داده، رفتار ابوظبی را «پشت کردن آشکار به آرمان فلسطین و قدس» دانست و آن را «‌خطایی راهبردی» خواند. 

انتظار می‌رود جواد ظریف وزیر خارجه ایران که به لبنان سفر کرده است در جریان این سفر نسبت به خبر توافق اسرائیل و امارات موضع‌گیری کند. 

حمایت‌ دموکرات‌ها و جمهوری‌‌خواهان از توافق 

جمهوری‌خواهان حامی ترامپ شکل‌گیری این توافق را دستاوردی برای رییس‌جمهوری آمریکا توصیف کردند. 

رابرت اوبرایان، مشاور امنیت ملی آمریکا، با اشاره به توافق اسرائیل و امارات متحده عربی گفت که تعجب نمی‌کند اگر دونالد ترامپ نامزد جایزه صلح نوبل شود.

جرد کوشنر، مشاور رییس‌جمهوری آمریکا، گفت: شانس زیادی وجود دارد که کشور دیگری بتواند در روزهای آینده با اسرائیل به توافق برسد.

میچ‌ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه مجلس سنا، ضمن استقبال از توافق گفت که «رییس‌جمهوری ترامپ لایق اعتباری عظیم برای به دست آوردن این گام تاریخی رو به جلو در خاورمیانه است.»

لیندزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی، هم توافق بین اسرائیل و امارات متحده عربی را «شاهکار باورنکردنی دیپلماسی» از سوی دونالد ترامپ و تیم‌ او خواند و گفت این اقدام «حقیقتا چهره خاورمیانه را عوض می‌کند».

 در همین حال جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری آمریکا، هم از توافق اسرائیل و امارات متحده عربی حمایت کرد و تصمیم امارات برای به رسمیت شناختن اسرائیل را شجاعانه توصیف کرد.

دفاع رهبران امارات و اسرائیل از توافق

رهبران امارات و اسرائیل هم بعد از اعلام خبر توافق برای عادی‌سازی روابطشان از تصمیم خود دفاع کردند. 

انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات، توافق بین این کشور و اسرائیل را اقدامی جسورانه اما ضروری در منطقه خواند و محمد بن زائد، ولیعهد ابوظبی هم گفت: «شجاعان صلح می‌کنند.»

در سوی دیگر هم بنیامین نتانیاهو،‌ نخست‌وزیر اسرائیل، توافق با امارات متحده عربی را پیشرفتی تاریخی به سمت صلح در خاورمیانه خواند. 

او درباره تعلیق طرح الحاق بخش‌‌هایی از کرانه باختری به خاک اسرائیل هم گفت که این طرح همچنان روی میز است اما بدون حمایت آمریکا ارزشی ندارد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More