شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش کشورهای مختلف به استراتژی جدید آمریکا در قبال ایران

 

تنها یک روز پس از سخنان مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا و اعلام استراتژی نوین واشن‍‍گتن درقبال ایران، کشورهای مختلف، واکنش‌های متفاوتی نسبت‌به آن نشان داده‌اند.

فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با انتقاد دوباره از خروج آمریکا از برجام و اشاره غیرمستقیم به درخواست آمریکا برای رسیدن به توافقی جدید با ایران، تأکید کرد که جایگزینی برای برجام وجود ندارد. موگرینی همچنین افزود که درخواست‌های جدید آمریکا تأثیر و نفوذ غرب بر ایران را آسان‌تر نخواهد کرد.

بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، ضمن مشکل خواندن رسیدن به توافقی جدید و همه‌جانبه با ایران گفت که «‍ گنجاندن تمام درخواست‌های آمریکا ازجمله موضوع برنامه موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران در یک توافق جدید، بسیار بعید به‌نظر می‌رسد».

یک مقام وزارت خارجه روسیه نیز گفته که استراتژی جدید آمریکا برای کنترل نفوذ ایران، ممکن است در منطقه نتیجه معکوس داشته باشد. از سوی دیگر، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با «بی‌معنی» خواندن درخواست‌های آمریکا از ایران، گفت که بر اساس چنین رویکردی، هیچ توافقی قابل حصول نیست.

رجب‌طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه نیز در یک سخنرانی در مراسم افطار رمضان، ضمن مثبت‌ خواندن تصمیم اروپایی‌های برای ماندن در برجام، گفت ترکیه حاضر به قبول بازبینی مسائل، ازجمله توافق هسته‌ای با ایران نیست. او با تأکید بر خلع سلاح کامل اتمی در خاورمیانه افزود که «جهان را در حال حاضر کسانی تهدید می‌کنند که ۱۵هزار کلاهک هسته‌ای دارند».

وزارت خارجه بحرین نیز در واکنش به رویکرد جدید آمریکا در قبال ایران، از حمایت کامل خود از بسته درخواست‌های واشنگتن از ایران خبر داد. وزارت خارجه بحرین در بیانیه‌ای اعلام کرد که درقبال «خطر ایران»، این کشور خود را در موضعی مشابه با رویکرد آمریکا می‌بیند.

انور قرقاش، وزیر خارجه امارات متحده عربی نیز با اتخاذ رویکردی مشابه در توییتر خود نوشت که «تلاش‌های همسو، به ایران نشان خواهد داد که اقدامات زیاده‌خواهانه و خصومت‌آمیز نتیجه‌ای نخواهد داشت».

«هیکو ماس»، وزیر خارجه آلمان در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ در آرژانتین گفت که قرار است در سفر خود به آمریکا، این موضوع را با مقامات واشنگتن در میان بگذارد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل ضمن قدردانی از اتخاذ رویکرد تازه آمریکا در قبال ایران و توصیف آن به‌عنوان «سیاست درست»، گفت که این تنها راهی است که ضامن صلح و ثبات در خاورمیانه است. نتانیاهو همچنین با تکرار ادعای خود در مورد «مخفی‌کردن و ادامه فعالیت اتمی ازسوی ایران پس از برجام»، افزود که «اگر ایران واقعاً دنبال یک برنامه اتمی صلح‌آمیز بود، حتی به یک سانتریفیوژ هم نیازی نداشت».

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More