شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش مکرون به کناره‌گیری ایران از برخی تعهدات برجامی: نباید هیجان‌زده شد

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه،در واکنش به تصمیم اخیر ایران درباره کناره‌گیری از دو تعهد خود در برجام، هشدار داد که «نباید هیجان‌زده شد» و «تنش‌ها» را افزایش داد.

مکرون که برای شرکت در نشست سران کشورهای اتحادیه اروپا به سیبیو در  لهستان رفته است، روز پنج‌شنبه ۱۹ اردیبهشت، در بدو ورود این نشست به خبرنگاران درباره تصمیم اخیر ایران گفت که از این کشور می‌خواهد در برجام باقی بماند.

او تأکید کرد: «خروج از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ یک اشتباه است، زیرا آنچه را که انجام داده بودیم از بین می‌برد. برای همین است که فرانسه در این توافق باقی مانده و خواهد ماند و عمیقا امیدوار است که ایران بتواند در آن باقی بماند.»

رئیس جمهوری فرانسه همچنین با اشاره به برنامه موشک‌های بالستیک ایران و همچنین فعالیت‌های منطقه‌ای این کشور، گفت: «این توافق کافی نیست و باید برای فراتر از ۲۰۲۵ کاملتر شود.»

پس از خروج آمریکا از برجام فرانسه بارها خواستار آن شده که برای تکمیل توافق هسته‌ای ایران گفت‌وگوهایی با این کشور درباره دو موضوع موشکی و نقش جمهوری اسلامی در منطقه خاورمیانه انجام شود.

رئیس جمهوری فرانسه با این حال تأکید کرد که امیدواری این کشور در شرایط کنونی حفظ برجام است و خطاب به اروپایی ها گفت که «بر عهده تک تک ماست که در این زمینه تلاش کنیم.»

مکرون دلیل این تلاش را اهمیت «امنیت جمعی» اروپایی‌ها دانست و گفت که این موضوع در نشست سران اتحادیه اروپا مطرح خواهد شد.

این اظهارات رئیس جمهوری فرانسه در حالی است که پیشتر این کشور اعلام کرده که اگر ایران از برجام خارج شود، تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه این کشور بازمی‌گردد.

ایران امیدوار است که با مهلت شصت روزه‌ای که برای سه قدرت اروپایی امضاکننده برجام تعیین کرده، جبران خروج آمریکا از این توافق شود.

اما پس از آنکه مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا این اقدام ایران را به نوعی «باج‌گیری از اروپا» توصیف‌کرد، اتحادیه اروپا و وزرای خارجه فرانسه، بریتانیا و آلمان در یک بیانیه مشترک اعلام کردند که اولتیماتوم ایران مبنی بر کاهش تعهدات برجامی را نمی‌پذیرند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More