شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش رسمی ایران به اتهام «دست داشتن در حمله به نفتکش‎ها»

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‎ای سخنان نماینده آمریکا در جلسه اضطراری شورای امنیت را «اظهارات فتنه‌جویانه» خواند و رد کرد.

جاناتان کوهن، سفیر آمریکا در سازمان ملل، عصر پنج شنبه  پس از جلسه اضطرای شورای امنیت به خبرنگاران گفت که اسناد مسئول بودن ایران در حمله به دو نفتکش در دریای عمان  را به شورای امنیت ارائه کرده است.

کوهن گفت که حملات صبح پنج شنبه به دو نفتکش در دریای عمان «نمونه‌ای از فعالیت‌های ایران برای بی‌ثباتی منطقه» است و تاکید کرد که «ایران بایستی با آمریکا از طریق دیپلماسی برخورد کند و نه از طریق حمله به کشتی‌ها، زیرساخت‌ها و امکانات دیپلماتیک.»

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه این سخنان نماینده دائم آمریکا را «اظهارات فتنه‌جویانه» توصیف و تاکید کرد که این سخنان «نماد دیگری از عملیات روانی ایران‌هراسانه» آمریکاست.

در بیانیه نمایندگی جمهوری اسلامی تاکید شده است که «ایران قاطعانه ادعای بی‌اساس آمریکا در ارتباط با حوادث ۲۳ خرداد به تانکرهای نفتکش را رد کرده و آن را با شدیدترین لحن ممکن محکوم می‌کند.»

در بخشی از این بیانیه آمده که «فراخواندن ایران به دیپلماسی و بازگشت به میز مذاکره از سوی آمریکایی که خود به صورت غیرقانونی از برجام خارج شده، یک طنز است.»

نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل همچنین آمریکا را به «جنگ و تروریسم اقتصادی» متهم و اعلام کرد که «حضور گسترده نظامی آمریکا در منطقه همواره منشا اصلی ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه خلیج فارس و جدی‌ترین تهدید علیه صلح و امنیت آن بوده» است.

در این بیانیه تاکید شده که «نه اخبار ساختگی و انتشار اطلاعات نادرست می‌تواند واقعیت را تغییر دهد و نه متهم کردن» جمهوری اسلامی ایران.

نمایندگی  جمهوری اسلامی ایران در سارمان ملل ضمن هشدار نسبت به آنچه «زورگوئی، ارعاب و تهدید و رفتارهای شرورانه آمریکا» خواند، حملات به تانکرها را «حوادث مشکوک» دانست و تاکید کرد که «آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن باید از جنگ‌طلبی دست برداشته و به توطئه‌های فتنه‌انگیزانه و عملیات‌های مخفیانه خود با هدف متهم ساختن دیگران در منطقه پایان دهند.»

در این بیانیه همچنین ایران از جامعه بین‌المللی خواست تا «به مسئولیت‌های خود در پیشگیری از اینگونه سیاست‌ها و اقدامات غیرمسئولانه و خطرناک آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن در افزایش تنش در منطقه، عمل کند.»

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد که «تنها راه کاهش تنش در این منطقه، تعامل فعال و سازنده تمام کشورهای منطقه در چارچوب یک گفتگوی واقعی، فراگیر و مبتنی بر احترام متقابل و اصول بنیادین حقوق بین‌الملل است.»

این بیانیه با اشاره به اینکه حوادث اخیر و «وضعیت منطقه فوریت چنین گفتگوی منطقه‌ای را مورد تأکید قرار می‌دهد»، اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران حاضر آماده است تا «نقش فعال و سازنده‌ای را در تأمین امنیت گذرگاه‌های راهبردی دریایی و تقویت صلح، ثبات و امنیت منطقه» کند.

«سنتکام»، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، ساعتی پیش از انتشار بیانیه نمایندگی دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل اقدام به انتشار جزئیات بیشتری از حمله روز پنجشنبه به دو نفتکش در دریای عمان کرد. در این بیانیه بر «نقش نیروهای سپاه پاسداران و عملیات قایق‌های تندروی سپاه در طول روز پنجشنبه» اشاره شده است.

بیل اربن، سخنگوی اصلی سنتکام، در این بیانیه تاکید کرده است که «حملات روز پنجشنبه به وسیله مین‌های انفجاری انجام گرفته است.»

پیشتر مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، نیز ایران را به طور مستقیم مسئول حملات روز پنجشنبه به دو نفتکش در دریای عمان معرفی کرده بود.

پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، نیز در واکنش به حمله به دو نفتکش در دریای عمان گفت: «حملات ایران تهدیدی برای امنیت جهانی و اقدامی علیه کشتیرانی آزاد در آب‌های بین المللی است.»

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More