شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش ایران به اظهارات ترامپ در سخنرانی سالانه کنگره آمریکا

 

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در واکنش به اظهارات دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا، در دومین سخنرانی سالانه خود در کنگره آمریکا، گفت به رغم فشارهای آمریکا،  ما ایرانی‌ها، ازجمله هم‌میهنان یهودی‌،در حال جشن‌گرفتن چهل سال پیشرفت هستیم.

 او در پیام توییتری خود تاکید کرد: «این در حالی است که دونالد ترامپ باز هم اتهاماتی را به ما نسبت می‌دهد. خصومت آمریکا آن را به سمت حمایت از دیکتاتورها، آدم‌کش‌هاو افراط‌گرایانی هدایت کرده است که تنها ویرانی برای منطقه ما به بار آورده‌اند.»


دونالد ترامپ، شامگاه سه‌شنبه ۱۷ بهمن در دفاع از دستاوردهای خود در زمینه سیاست‌‌های داخلی، بار دیگر ایران را بزرگ‌ترین دولت «حامی تروریسم » در جهان خواند. او  گفت « ما لحظه‌ای از رژیم ایران چشم بر نخواهیم داشت.»

به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن، ترامپ سه‌شنبه‌‌ شب به وقت محلی، در دومین سخنرانی سالانه خود، موسوم به «وضعیت کشور»، ضمن اشاره به دستاوردهای اقتصادی دولت خود، از جمله در زمینه کاهش نرخ بی‌کاری، به طور مشخص از برنامه‌ها و سیاست‌های خارجی و نظامی ایالات متحده در پیمان ناتو ، در برابر کره شمالی، روسیه و ایران دفاع کرد.

ترامپ گفت به زودی در ویتنام با رهبر کره شمالی برای بار دوم دیدار می‌کند. او گفت که اگر به ریاست جمهوری نمی‌رسید؛ در حال حاضر آمریکا در حال جنگ با کره شمالی بود.

ترامپ همچنین از تصمیم خودش برای شناسایی گوآیدو، رهبر مخالفان ونزوئلا، در مقام «رییس جمهوری» این کشور دفاع کرد. ترامپ گوآید را رییس جمهوری «مشروع» خواند و با انتقاد از سیاست‌هایی که او آن‌ها را «سوسیالیستی» خواند؛ گفت که آمریکا هرگز کشوری سوسیالیستی نخواهد شد.

در زمینه سیاست‌ها و برنامه‌های داخلی ایالات متحده، ترامپ گفت رشد اقتصادی آمریکا در حال حاضر دو برابر زمانی است که او به قدرت رسیده است. ترامپ اشاره کرد که در دوران ریاست جمهوری او نرخ بی‌کاری در میان لاتین‌تبارها و آفریقایی‌‌تبار‌های آمریکا و نیز افراد توان‌خواه به پایین‌ترین حد رسیده است. رییس جمهوری ایالات متحده، همچنین به طور مشخص به وضعیت اقتصادی زنان در آمریکا و حضور آنان در کنگره آمریکا اشاره کرد و از دستاوردهای دولت خود در این زمینه دفاع کرد.

رییس جمهوری آمریکا در بخش دیگری از سخنرانی خود در کنگره، بار دیگر به مسئله مهاجرت و ورود مهاجران غیرقانونی به آمریکا پرداخت. او از کنگره خواست تا با تصویب بودجه درخواستی دولت، نه تنها امنیت مرزهای آمریکا را تامین کنند؛ بلکه به طبقه کارگر آمریکا هم کمک کنند تا مهاجران غیرقانونی فرصت‌های کاری موجود را از آن‌ها نگیرند. ترامپ بار دیگر سعی کرد ورود مهاجران غیرقانونی به ایالات متحده را با مسئله جلوگیری از قاچاق مواد مخدر، فحشا و جرایم سازمان‌یافته گره بزند. او در برابر نمایندگان کنگره، بار دیگر وعده داد که دیوار مرزی مکزیک را خواهد ساخت.

این دومین سخنرانی سالانه ترامپ در کنگره آمریکا بود. سخنرانی‌های سالانه رییس جمهوری‌های آمریکا، در برابر نمایندگان کنگره، به طور معمول زودتر ایراد می‌شوند؛ اما امسال سخنرانی ترامپ، به خاطر تعطیل شدن بخش‌هایی از دولت و نیز اختلاف‌ها بر سر بودجه ساخت دیوار مرزی مکزیک به تعویق افتاد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More