شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش ارمنستان به طرح ایران: گروه مینسک تنها چارچوب توافق‌شده برای حل مناقشه قره‌باغ است

عباس عراقچی، فرستاده ویژه جمهوری اسلامی ایران، برای ارائه طرح صلح مربوط به مناقشه قره‌باغ با مقام‌های ارمنستان نیز دیدار و گفت‌وگو کرد؛ همزمان وزیر خارجه ارمنستان با اشاره به اینکه طرح ایران بررسی خواهد شد گفت گروه مینسک تنها چارچوب توافق‌شده برای حل این مناقشه است.

عباس عراقچی که در ابتدای سفر منطقه‌ای خود به جمهوری آذربایجان و روسیه سفر کرده بود شامگاه پنجشنبه وارد ایروان، پایتخت ارمنستان،‌ شد.

به نوشته رسانه‌های ارمنستان، ظهراب مناتساکانیان، وزیر خارجه این کشور، در دیدار با عباس عراقچی گفت جزییات طرح تهران برای حل مناقشه را بررسی خواهد کرد.

همچنین بنابر بیانیه‌ای که وزارت خارجه ارمنستان پس از این دیدار منتشر کرد، مناتساکانیان درباره دور بعدی مذاکرات مینسک که قرار است روز جمعه در ژنو برگزار شود به طرف ایرانی اطلاع داد.

در این بیانیه تاکید شده که دو طرف نسبت به انتقال «تروریست‌های بین‌المللی از خاورمیانه به منطقه» ابراز نگرانی کردند.

رسانه‌های ایران هنوز درباره جزئیات این دیدار و نتایج آن گزارشی منتشر نکرده‌اند.

از سوی دیگر به گزارش رادیو عمومی ارمنستان، وزیر خارجه این کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی ریانووستی تاکید کرده است «گروه مینسک» تنها چارچوب توافق‌شده برای حل این مناقشه است.

گروه مینسک حدود ۲۸ سال پیش از سوی سازمان امنیت و همکاری اروپا تشکیل شد. این گروه شامل ۱۳ عضو است و ریاست مشترک آن با روسیه، آمریکا و فرانسه است.

به گزارش رادیو عمومی ارمنستان، وزیر خارجه این کشور همچنین گفته است نقش سه کشوری که گروه مینسک را مدیریت می‌کنند، در بیانیه‌های دهم، هفدهم و بیست‌وپنجم اکتبر مورد تایید قرار گرفته است.

اشاره او به سه توافق آتش‌بسی است که با میانجیگری روسیه و آمریکا به دست آمد، اما پس از مدت کوتاهی از اجرای آنها، آذربایجان و ارمنستان یکدیگر را به نقض آنها متهم کردند.

جمهوری اسلامی ایران با حمله به گروه مینسک و اینکه «در طول ۳۰ سال گذشته‌  نتوانستند کاری بکنند»، در روزهای اخیر از طرح صلح خود خبر داده اما جزییاتی از آن را اعلام نکرده است.

عباس عراقچی که در روزهای اخیر به سه کشور آذربایجان، روسیه و ارمنستان سفر کرده و احتمالا به ترکیه نیز خواهد رفت، شامگاه پنجشنبه هنگام ورود به ایروان گفت طرح پیشنهادی جمهوری اسلامی «بر مبنای اصول انسان‌دوستانه» تهیه شده و می‌تواند «با همکاری دیگر کشورها در منطقه» در این مناقشه «صلح پایدار ایجاد کند.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More