شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش آیت‌الله خامنه‌ای به احتمال پایتختی بیت‌المقدس: تصمیمی از سر ناتوانی است

 

ساعاتی پس از آنکه اعلام شد دولت آمریکا قصد دارد روز چهارشنبه ۱۵آذر، بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسد، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران در جمع مهمانان شرکت‌کننده در کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، گفت: این‌که ادعا می‌کنند می‌خواهند قدس را پایتخت فلسطین اشغالی اعلام کنند، از عجز و ناتوانی آنهاست.
به گزارش خبرگزاری مهر، وی افزود: «در مسئله‌ فلسطین دست آن‌ها بسته است و نمی‌توانند اهدافشان را پیش ببرند. پیروزی از آن امت اسلامی است و فلسطین آزاد خواهد شد و ملت فلسطین به پیروزی خواهد رسید.»
کاخ سفید به تازگی اعلام کرده که دونالد ترامپ، رئیس جمهور، به وزارت خارجه دستور خواهد داد فرآیند انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس را شروع کند و هم‌زمان اعلام می‌‌‌‌‌‌کند که آمریکا، این شهر را به‌عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می‌شناسد. یک روز پیش از آن، دونالد ترامپ به شماری از رهبران کشورهای عرب اطلاع داد که آمریکا تصمیم گرفته است سفارت خود را در اسرائیل از تل‌آویو به بیت‌المقدس منتقل کند؛ اما یک فرصت شش ماهه را برای این امر در نظر گرفته است. تصمیمی که  نگرانی‌ها از احتمال افزایش خشونت‌ها در خاورمیانه را افزایش داده و شماری از رهبران کشورهای عربی و اتحادیه اروپا به آن واکنش نشان دادند.
پیش از واکنش آیت‌الله خامنه‌ای، ملک سلمان، پادشاه عربستان، نسبت به پیامدهای انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس هشدار داد و  گفت: «انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس باعث شعله‌ورشدن احساسات مسلمانان جهان خواهد شد.» رجب طیب اردغان در واکنشی شدید یه این تصمیم دونالد ترامپ، هشدارداد که در صورت به رسمیت شناخته شدن بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل، این کشور روابط سیاسی خود را با اسرائیل قطع می‌کند.

آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه سخنانش در کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی‌ با اشاره به این‌که آمریکا و رژیم صهیونیستی و دنباله‌روهای آن‌ها در منطقه می‌خواهند در منطقه جنگ راه بیندازند، گفت: «دولتمردان آمریکا گفته‌اند که باید در منطقه جنگ راه بیندازیم، برای اینکه امنیت رژیم صهیونیستی حفظ شود وامروز متأسفانه حاکمان و نخبگانی در این منطقه هستند که به ساز آمریکا می‌رقصند؛ هرچه که آمریکا می‌خواهد، علیه اسلام انجام می‌دهند.»
وی تاکید کرد: «دشمنان امت اسلام، در داخل منطقه‌ ما این تنش‌ها را راه انداختند به خیال اینکه جنگ مذهبی راه بیندازند ولی خدا توی دهانشان زد و جنگ مذهبی راه نیفتاد و نخواهد افتاد.»

رهبر ایران با تاکیدش بر وحدت میان مسلمانان گفت که کسانی هستند که دنبال جنگ هستند و سیاستشان جنگ است. او گفت که ما در مقابل اینها نصیحت می‌کنیم؛ ما زبانمان زبان نصیحت است؛ بنای ما بنای نصیحت است. عاقبت این کاری که بعضی از دولت‌های منطقه می‌کنند، همان‌طور که در قرآن آمده است، نابودی خودشان است.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More