شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش‌ها به حمایت تاریخی پاپ فرانسیس از حق زندگی مشترک و‌ قانونی همجنس‌گرایان

سخنان پاپ فرانسیس،‌ رهبر کاتولیک‌های جهان، در حمایت از حق زندگی مشترک و‌ قانونی همجنس‌گرایان با استقبال گسترده کنشگران حقوق دگرباشان جنسی همراه شده است.

پاپ در فیلم مستندی به نام «فرانچسکو» که روز چهارشنبه منتشر شد گفت: «افراد همجنس‌گرا حق دارند که در خانواده باشند. آنها فرزندان خدا هستند و حق دارند که خانواده داشته باشند. هیچ‌کس نباید به خاطر این موضوع طرد یا درمانده شود.»

پاپ افزود: «چیزی که ما به آن نیاز داریم قوانین پیوند مدنی است. با این روش آنها تحت حمایت قانون قرار می‌گیرند. من از این کار حمایت کرده‌ام.»

پیوند مدنی به نوعی از ازدواج گفته می‌شود که در آن حقوق و مسئولیت‌های زوج نسبت به ازدواج زناشوی کمتر است.

این صریح‌ترین موضع‌گیری پاپ نسبت به دگرباشان از زمان انتخابش به این مقام در سال ۲۰۱۳ است. پاپ فرانسیس که در سال ۲۰۱۰ به صورت علنی از قانونی شدن ازدواج همجنس‌گرایان انتقاد کرده بود در سال ۲۰۱۳ موضع خود را تغییر داده و در مورد افراد همجنسگرا گفته بود: «من چه کسی هستم که بخواهم قضاوت کنم.»

فرانسیس دبرناردو، مدیرعامل نیو ویز مینیستری، که یک گروه مدافع حقوق دگرباشان کاتولیک است، در گفت‌و گو با رویترز گفت: «این یک لحظه تاریخی است که رهبر کلیسای کاتولیک رم که همواره به عنوان آزارگر افراد دگرباش شناخته می شده، نسبت به زوج‌های همجنس و خانواده‌های آنها موضعی حمایتی می‌گیرد. این نشان می دهد که کلیسا در حال پیشرفت مثبت در رویکرد خود به مسائل دگرباشان است.»

بارتوز استازفسکی، کنشگر لهستانی حقوق دگرباشان، به رویترز گفت: «صحبت‌های پاپ در مورد نیاز افراد دگرباش به حقوق قانونی اگرچه دیرهنگام بود اما بالاخره اتفاق افتاد. امیدوارم این آغاز یک فصل جدید باشد.»

مارین دودی برک، مدیر عامل موسسه حمایت از حقوق دگرباشان دیگنیتی یواس‌ای، به رویترز گفت: «پتانسیل این موضوع بسیار عظیم است، اما تا مطمئن نشده‌ایم که چه خبر است نمی شود احتمالات دیگر را نادیده گرفت. اگر این اظهارات به این معنا است که واتیکان تصمیم گرفته دیگر مانعی بر سر راه حمایت قانونی از زوج‌های هم‌جنس و خانواده‌های آنها نباشد این اتفاق بازی را در عرصه بین‌المللی عوض می‌کند.»

دودی برک افزود: «من در حرف های اخیر پاپ پتانسیلی ندیدم که نشان دهد که او می‌خواهد به ایجاد تغییرات رسمی به رویکرد کلیسای کاتولیک نسبت به همجنس‌گرایی اقدام کند. او در دوران پاپ بودنش اظهارات مشابهی را از منظر رحمانی مطرح کرده، اما در مقابل هر تغییری در سیاست و دکترین کلیسا مقاومت کرده است.»

لوز النا آراندا، دبیرکل گروه حمایت از حقوق دگرباشان ایلگا ورد، در مصاحبه‌ای با رویترز گفت: «ما از حرف‌های پاپ استقبال می‌کنیم. ما می‌دانیم که این سخنان چطور می‌تواند زندگی ده‌ها میلیون دگرباش را در سراسر جهان تغییر دهد، تا دگرباشان کاتولیک و افرادی که در جوامع سنتی کاتولیک زندگی می‌کنند بشنوند که او، ما و حق ما نسبت به خانواده را به رسمیت می‌شناسد.»

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More