شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش‌های جهانی به سقوط حکومت عمر البشیر و قدرت‌گیری نظامیان

 

در پی سقوط حکومت ۳۰ ساله عمر البشیر در سودان، کشورهای مختلف واکنش‌های متفاوتی داشتند.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه، در یک نشست مطبوعاتی مشترک با رییس جمهوری بورکینافاسو در آنکارا، ابراز امیدواری کرد سودان بتواند از طریق مسالمت‌آمیز بر تحولات سیاسی خودش فائق بیاید و یک روند عادی دموکراتیک را بگذراند.

اردوغان پیشتر، هنگامی که میزبان عمر البشیر بود، به نوعی طرح اتهام جنایت جنگی علیه البشیر  را رد کرده بود. دیوان کیفری بین‌المللی، در سال ۲۰۰۹ عمر البشیر را متهم به ارتکاب «جرایم جنگی» و «جنایت علیه بشریت» در غرب این کشور و منطقه دارفور کرده بود.

رابرت پالادینو، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، نیز روز پنجشنبه ۲۲ فروردین در یک کنفرانس مطبوعاتی در واشنگتن گفت ایالات متحده خواهان حضور غیرنظامیان در دولت انتقالی است.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، این که نظامیان سودان قرار باشد دو سال در راس قدرت باشند «خیلی طولانی» است. پالادینو همچنین در صحبت‌های روز پنجشنبه خود خواهان پی‌گیری‌های حقوقی و تعقیب قضایی کسانی شد که در جریان درگیری‌های دارفور نقش داشته‌اند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، نیز خواهان حفظ نظم شده است و ابراز امیدواری کرده است که رابطه روسیه با سودان کماکان حفظ شود.

موسی فکری، رییس اتحادیه آفریقا، هم از این که پس از سقوط عمر البشیر، نظامیان در سودان قدرت را در اختیار گرفته‌اند ابراز ناخرسندی کرد. در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه از سوی اتحادیه آفریقا منتشر شد آمده است که قدرت‌گیری نظامیان، پاسخ مناسب به چالش‌هایی کنونی سودان و آرزوهای مردم این کشور نیست.

۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا نیز در موضعی مشابه اعلام کردند که «شورای نظامیان سودان»، پاسخی به بحران سیاسی کنونی در کشور نخواهد داد. اتحادیه اروپا هم خواستار انتقال قدرت به شورایی غیرنظامی در سودان شده است.

عوض ابن عوف، وزیر دفاع سودان، روز پنج‌شنبه اعلام کرد حکومت ۳۰ ساله عمر البشیر در مقام رییس جمهوری این کشور پایان یافته است و قدرت به «شورای نظامی سودان» منتقل شده است. او گفت شورای نظامی تا دو سال، تا زمان برگزاری انتخاباتی آزاد، قدرت را در اختیار خواهد گرفت. امری که با مخالفت برخی از کشورها، از جمله آمریکا، اروپا و بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه آفریقا مواجه شده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More