شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وال استریت ژورنال: تیرگی چشم‌انداز جهانی برای شرکت‌های چینی در پی فشار آمریکا برای فروش تیک‌تاک

وال استریت ژورنال گزارش داد اقدام آمریکا در مجبور کردن شرکت تیک تاک به فروش مراکز کار خود در آمریکا به مایکروسافت به این ذهنیت در چین دامن زده که آمریکا به دنبال ضربه زدن به پیشرفت فن‌آوری در این کشور است و چشم‌انداز را برای سایر شرکت‌های چینی که قصد دارند فعالیت‌های بین‌المللی خود را گسترش دهند تیره کرده است.

بنابر این گزارش، فشار واشینگتن به شرکت بایت‌دنس، مالک تیک‌تاک، در فروش دفاتر آمریکایی خود به مایکروسافت نشان‌دهنده این است که «چین کنترل جهانی بر اولین پدیده اینترنتی واقعی خود را از دست می‌دهد.»

این در حالی است که طی دو سال گذشته نیز شرکت فناوری ارتباطات هواوی در کانون فشارهای آمریکا قرار داشته است.

از سوی دیگر، اخیرا برخی مقامات بلندپایه آمریکایی از جمله مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، تهدید کرده‌اند که واشینگتن ممکن است اپلیکیشن وی‌چت چین را نیز ممنوع کند.

پکن که خود نیز از تقویت پایگاه شرکت‌های فناوری آمریکایی در چین جلوگیری به عمل آورده، اقدام واشینگتن را «ریاکارانه» خواند و آن را نشان دهنده «سیاست‌های دوگانه» آمریکا ارزیابی کرد.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین، از آمریکا خواست به «سیاسی‌سازی مسائل اقتصادی و تجاری» پایان دهد و «سوءاستفاده از مفهوم امنیت ملی و سیاست‌های تبعیض آمیز» خود را متوقف کند.

این در حالی است که دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا ، در کنفرانس مطبوعاتی روز دوشنبه در کاخ سفید گفت باید «بخش بزرگی» از درآمد حاصل از فروش شرکت تیک‌تاک به وزارت خزانه‌داری ایالات متحده برسد.

گلوبال تایمز، روزنامه حزب کمونیست چین، وضعیت موجود را به عنوان «شکار و غارت تیک تاک از سوی دولت آمریکا و شرکت‌های فن‌آوری این شرکت» محکوم کرد.

به گزارش وال استریت ژورنال، بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی در چین، ژانگ یمینگ، بنیان‌گذار ۳۷ ساله بایت‌دنس، را به دلیل «تسلیم شدن» به فشارهای آمریکا مورد انتقاد قرار داده‌اند.

ژانگ در نامه‌ای به کارمندان خود از «فشار خارجی شدید» بر این شرکت خبر داد و گفت با وجودی‌که شرکتش تلاش کرده آمریکا را قانع کند که برای برطرف شدن نگرانی‌های امنیتی راهکار فنی ارائه خواهد داد، اما واشینگتن همچنان اصرار دارد که مراکز کاری این شرکت در آمریکا باید به فروش برسند.

طبق گزارش وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه، در حالی‌که بایت‌دنس در حال مذاکره برای فروش تیک تاک به مایکروسافت است، در عین حال به دنبال یافتن راه‌هایی برای کاهش ضررهای جهانی خود است. یکی از راه‌های که بایت‌دنس به آن می اندیشد انتقال دفتر مرکزی تیک‌تاک به خارج از چین است و در این میان لندن نامزد اصلی برای این تصمیم است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More