شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وال استریت ژورنال: آمریکا در حال کاهش سیستم‌های پدافند موشکی خود در خاورمیانه است

مقام‌های آمریکایی می‌گویند با توجه به اینکه ایالات متحده قصد دارد نیروی نظامی خود را بر چالش‌های ناشی از چین و روسیه متمرکز کند، پنتاگون از ابتدای ماه ژوئن، یازدهم خرداد ماه، در حال کاهش چشمگیر تعداد سیستم‌های پدافند موشکی خود در کشورهای خاورمیانه است.

وال استریت ژورنال روز جمعه به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داد که پنتاگون در حال خارج کردن هشت سیستم ضد موشک از عراق، عربستان سعودی، کویت و اردن است.

علاوه بر خروج صدها پرسنلی که با این سیستم‌ها کار می‌کنند، سامانه ضدموشکی تاد در عربستان سعودی و گروه‌های هواپیماهای جنگنده آمریکا نیز در حال خارج شدن از منطقه هستند.

بنابر این گزارش، انتقال این سیستم‌های نظامی پس از آن صورت گرفت که لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در تماسی تلفنی با محمدبن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در دوم ژوئن، ۱۲ خرداد، او را از این تصمیم واشینگتن با خبر کرد.

پس از حمله ایران به پایگاه عین‌الاسد عراق در ژانویه ۲۰۲۰، در واکنش به کشتن قاسم سلیمانی فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران،  آمریکا سیستم‌های دفاع موشکی پاتریوت خود را به عراق فرستاد.

همچنین درپی حمله موشکی به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی در سپتامبر ۲۰۱۹، شهریور۹۸، پنتاگون روند ارسال سیستم‌های پاتریوت و تاد به عربستان سعودی را آغاز کرده بود.

به گزارش وال استریت ژورنال، تصمیم آمریکا در برچیدن سیستم‌های دفاع موشکی خود در خاورمیانه نشان‌دهنده این است که در زمان دولت جو بایدن خطر افزایش خصومت‌ها بین ایران و آمریکا کاهش یافته است.   

این در حالی است که شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در کشورهای منطقه همچون عراق و یمن طی هفته‌های اخیر به ویژه از طریق حمله‌های پهپادی تهدیدهای جدی را علیه نیروهای آمریکایی و ائتلاف نظامی بین‌المللی ایجاد کرده‌اند.

تنها در سال ۲۰۲۱، بیش از ۱۰۰ حمله به عربستان سعودی صورت گرفت. در عین حال ایران هرگونه نقش خود در این حمله ها را رد کرده است.  

به گزارش وال استریت ژورنال، سیستم‌هایی مانند پاتریوت قابلیت مقابله با حمله‌های پهپادی را ندارند، اما همچنان از نیروهای آمریکایی علیه حمله‌های موشکی محافظت می‌کنند.

به گفته یکی از مقام‌های پنتاگون، کاهش تعداد سیستم‌های دفاع موشکی که در زمان دونالد ترامپ در خاورمیانه مستقر شده بودند، آمریکا را به سطح متدوال دفاعی خود در منطقه برمی‌گرداند.

این مقام پنتاگون افزود تجهیزاتی که در حال خروج از خاورمیانه هستند تنها بخشی از امکانات نظامی آمریکا در منطقه به شمار می‌آیند.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More