شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وال‌استریت ژورنال: طرح دولت ترامپ برای غیرقابل بازگشت ‌کردن تحریم‌های ایران در صورت پیروزی بایدن

روزنامه وال‌استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه نوشت دولت دونالد ترامپ در حال طرح‌ریزی تحریم‌هایی علیه ایران پیش از انتخابات است تا کارزار فشار حداکثری را تقویت کرده و از تلاش برای بی‌اثر کردن آن در آینده جلوگیری کند.

بنابر این گزارش، با توجه به این‌که نظرسنجی‌ها از جلوافتادن جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها، در رقابت‌های انتخاباتی خبر می‌دهند، مقام‌های دوات ترامپ نگران هستند که بایدن در صورت پیروزی سیاست ‌فشار حداکثری بر ایران را، که به عقیده کاخ سفید برای رسیدن به یک توافق هسته‌ای و امنیتی با ایران ضروری است، کاهش دهد.

وال‌استریت ژورنال افزود: مقام‌های کنونی و سابق آمریکایی معتقدند حتی اگر اشخاصی که هدف تحریم‌های احتمالی جدید هستند، از قبل تحریم شده باشند، تحریم دوباره آنها در ارتباط با تروریسم، هرگونه تلاش برای لغو کردن تحریم این اشخاص را سخت‌تر خواهد کرد. بدین ترتیب، هر مقامی که قصد برداشتن این تحریم‌ها را داشته باشد با یک روند بسیار پیچیده سیاسی مواجه خواهد شد.

وزارت خارجه و خزانه‌داری آمریکا و همچنین هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل، پرسش‌های وال استریت ژورنال در این مورد را بی‌پاسخ گذاشته‌اند.

کریستن فانتنرز، یکی از مدیران سابق بخش خلیج فارس شورای امنیت ملی آمریکا در دولت ترامپ، گفت: «اگر بایدن بر سر کار بیاید ممکن است بتواند به نشانه حسن نیت و بازگردان تهران به میز مذاکره چند تحریم ایران را بردارد، اما بایدن قادر نخواهد بود تحریم‌های بزرگ مربوط به تروریسم را لغو کند.»

بایدن می‌گوید در صورت رییس‌جمهور شدن، آمریکا را به توافق هسته‌ای برمی‌گرداند به شرط آنکه جمهوری اسلامی نیز به تعهدات هسته‌ای خود بازگردد.  

ایران در واکنش به اقدام دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ در خارج کردن آمریکا از توافق هسته‌ای، به برخی تعهدات هسته‌ای خود پایان داده و ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود را افزایش داده، تا جایی که دیپلمات‌ها هشدار داده‌اند اکنون جمهوری اسلامی برای رسیدن به سلاح هسته‌ای به زمان کمتری نیاز دارد.

به گفته مارک دوبوویتز، مدیر بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، تحریم‌های جدیدی که ترامپ احتمالا علیه جمهوری اسلامی در نظر دارد، «ده‌ها هزار بازیگر» بین‌المللی را ناچار خواهد کرد در روابط خود با ایران به طور جدی تجدیدنظر کنند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More