شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وال‌استریت ژورنال: اسرائیل تاکنون ۱۲ کشتی را درحال انتقال نفت ایران به سوریه هدف قرار داده است

وال‌استریت ژورنال با اشاره به گشوده شدن جبهه تازه‌ درگیری میان ایران و اسرائیل به نقل از مقام‌های آمریکایی و منطقه‌ای گزارش داد که اسرائیل از زمستان ۹۸، اواخر سال ۲۰۱۹، تاکنون دست‌کم ۱۲ کشتی عازم سوریه را که بیشترشان حامل نفت ایران بودند، هدف قرار داده است.

بنابر این گزارش، مقام‌های آمریکایی گفتند که در مواردی از این حملات دریایی، اسرائیل اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای انتقال محموله‌های تسلیحاتی در منطقه را نیز هدف قرار داده است.

مقامات ایرانی پیش از این چند مورد از این حمله‌ها را گزارش کرده و آنها را به اسرائیل نسبت می‌دادند. طبق این گزارش، شش مورد از این حمله‌ها در سال ۲۰۲۰ صورت گرفته است.  

این گزارش خاطرنشان کرد در اثر این حمله‌ها، که برخی از آنها با مین‌های دریایی صورت گرفته، هیچ کشتی ایرانی غرق نشده، اما این انفجارها باعث شده‌اند دست‌کم دو کشتی ناچار شوند به بنادر ایران بازگردند و درنتیجه روند ارسال سوخت به سوریه به تعویق بیافتد.

این گزارش به نقل از یک منبع آگاه افزود: آمریکا در زمان دولت دونالد ترامپ از این حملات «به صورت تاکتیکی» حمایت می‌کرد و هیچ نشانه‌ای مبنی بر مخالفت واشینگتن با این حمله‌ها وجود ندارد.

 دفتر نخست‌وزیر اسرائیل و ارتش این کشور و نیز نمایندگی ایران در سازمان ملل از اظهارنظر در این مورد خودداری کرده‌اند.  

به گزارش وال‌استریت ژورنال، افشای حمله‌های اسرائیل به کشتی‌های ایرانی جنبه جدیدی از تلاش‌های اسرائیل برای مقابله با قدرت نظامی ایران و حمایت آن از گروه‌های نیابتی‌اش در منطقه نشان می‌دهد.

از سال ۲۰۱۸ تاکنون، اسرائیل برای مقابله با گسترش سلاح‌ها و فعالیت‌های گروه‌های نیابتی ایران صدها حمله هوایی را، به ویژه در سوریه، انجام داده‌است.

این گزارش به نقل از مقامات نظامی منطقه نوشت کشتی‌های ایرانی که معمولا حامل میلیون‌ها دلار نفت برای سوریه هستند، مقاصد خود را اشتباه اعلام می‌کنند.

این گزارش درحالی منتشر می‌شود که هفته گذشته بنیامین نتانیاهو ایران را مقصر انفجار در یک کشتی اسرائیلی دانست و وزیر انرژی این کشور نیز وقوع نشت صدها تن نفت در سواحل اسرائیل را که به بزرگ‌ترین فاجعه زیست‌محیطی این کشور منجر شد به ایران نسبت داد. در مقابل، مقامات ایران این ادعاها را رد کردند.

مارک دوبوویتس، رییس بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، در گفت‌وگویی با وال استریت ژورنال، با اشاره به اینکه اسرائیل و آمریکا مدت‌هاست در تقابل با جمهوری اسلامی بر کاهش درآمدهای نفتی ایران متمرکز شده‌اند گفت: در همین‌ راستا، اسرائیل از سطح فشار تحریم‌ها فراتر رفته و به اقدامات خراب‌کارانه روی آورده است و در حقیقت حمله به کشتی‌های ایرانی بخشی از «جنگ اقتصادی» علیه تهران است.

به گزارش وال استریت ژورنال، به نقل از کارشناسان کشتیرانی ایران، از آنجایی که جمهوری اسلامی بی‌پاسخ گذاشتن این حمله‌ها را نشانه ضعف می‌داند، سعی می‌کند چنین حمله‌هایی را مسکوت بگذارد.

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More