شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واشنگتن پست: خروج آمریکا از برجام یک پیروزی برای ایران است

 

روزنامه واشنگتن پست در مقاله‌ای به قلم دنیس راس از مشاوران بیل کلینتون و باراک اوباما، ، روسای جمهور پیشین آمریکا، نوشته است که جمهوری اسلامی برنده نهایی خروج ایالات متحده از برجام خواهد بود.

دنیس راس در این مقاله که سه‌شنبه ۱۴ فروردین ماه منتشر شد نوشت: «من از طرفداران توافق هسته‌ای نبودم. با اینکه این توافق فعالیت‌های هسته ایران را محدود می‌کند، همزمان ساختار بزرگتر برنامه هسته‌ای ایران را به رسمیت می‌شناسد و هیچ محدودیتی برای فعالیت‌های مجدد آن پس از سال ۲۰۳۰ در نظر نگرفته است».

او افزود: «اما این نباید به این معنی باشد که ترامپ این توافق را ترک کند. اگر او این کار را انجام دهد، آمریکا آن را به تنهایی انجام داده است. کشورهای اروپایی با او در این زمینه همکاری نخواهند کرد».

به گفته راس، برجام «به‌جای پایان دادن به برنامه ایران برای دست یافتن به بمب هسته‌ای، تنها آن را به تأخیر انداخته است. این حقیقت دارد که ایرانی‌ها خود را به نداشتن بمب هسته‌ای متعهد می‌دانند، اما آنها ادعا می‌کنند که در گذشته نیز چنین قصدی نداشته‌اند، که با توجه به شواهد روشن و مستند، چنین ادعایی واقعیت ندارد».

مشاور پیشین اوباما با اشاره به تلاش اروپایی‌ها برای رسیدن به موضع واحد با آمریکا در قبال برجام خاطرنشان کرد آنها «حاضرند با دولت آمریکا بر سر برخی عقب‌نشینی‌ها و امتیازات مانند اعلام تحریم‌های جدید علیه برنامه موشکی ایران و محدودتر ساختن فعالیت‌های هسته‌ای آن کشور پس از سال ۲۰۳۰ همکاری کنند. اروپایی‌ها همچنین به فعالیت‌های خرابکارانه ایران در منطقه اشاره کرده‌اند و حاضر شده‌اند که بهای این مداخلات ایران را برای حکومت آن سنگین‌تر کنند».

به گفته راس، در چنین شرایطی «ترک برجام از سوی ترامپ به همه این امتیازات اروپایی‌ها هم پایان می‌دهد و آمریکا، نه ایران، را منزوی خواهد کرد».

او تاکید کرد که «فشار بر حکومت ایران همواره در همکاری میان واشنگتن و اروپا اثرات مثبت داشته است و جمهوری اسلامی تنها زمانی که اروپا با آمریکا بر سر تحریم‌های نفتی همکاری کرد خود را ناچار از انجام مذاکره برای توافق هسته‌ای دید».

دنیس راس، مشاور پیشین اوباما، در پایان تصریح کرد: «نگرانی اینجاست که در صورت نبود همکاری میان آمریکا و اروپا بر سر ایران، قدرت‌نمایی و فشار دیپلماتیک و اقتصادی واشنگتن بر علیه حکومت ایران ممکن است بی‌اثر بماند».

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More