شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واشنگتن پست: امید به تجدید روابط میان ایران و عربستان افزایش یافته است

 

روزنامه واشنگتن پست امروز شنبه 11 شهریور ماه در گزارشی از پایان مراسم حج می‌نویسد با بازگشت صلح‌آمیز حجاج ایرانی به کشورشان، امید به تجدید روابط میان تهران و ریاض افزایش یافته است.

در گزارش واشنگتن پست آمده است: «نزدیک به دو سال پیش، هنگامی که ایران و عربستان سعودی روابط دیپلماتیک خود را قطع کردند، شرایط پر تنش و مناقشات در خاورمیانه نیز همراه آن شدت و گسترش یافت.

اما امسال امیدی برای تجدید این روابط با حضور بیش از 80 هزار زائر ایرانی برای شرکت در مراسم حج در عربستان سعودی به وجود آمده است.

حجاج ایرانی سال گذشته از رفتن به مکه و مدینه منع شده بودند و بازگشت دوباره آنها به عربستان پس از مذاکرات طولانی و پیچیده میان دولت‌های طرفین صورت گرفته است.

رضا اکبری از انستیتوی گزارشات جنگ و صلح می‌گوید: ' این مذاکرات احتمالاً به کاهش تنش میان دو کشور کمک کرده است'.

حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران نیز در هفته گذشته اعلام کرده بود که شرکت ایرانیان در مراسم حج می‌تواند صحنه را برای مذاکرات بیشتر با عربستان سعودی آماده سازد.»

به گفته واشنگتن پست، «همکاری‌های اخیر در حالی صورت می‌گیرد که هر دو کشور در جنگ‌های نیابتی در خاورمیانه حضور دارند و برای تأثیر در آینده کشورهای سوریه، یمن و افغانستان رقابت می‌کنند. در حالی که ایران عربستان را متهم می کند که سنّی‌ها مورد حمایت آنها اسلام‌گراهای افراطی هستند که خود را جهادگرا می‌نامند، عربستان سعودی ایران را متهم می‌کند که با انقلاب اسلامی سال 1979، تهدیدی بر علیه اتحاد جهان اسلام و شیوع تروریزم در کشورهای دیگر دنیا به وجود آورده است.»

رضا اکبری می‌گوید: «حکومت ایران همواره در صدد بوده است پادشاهی عربستان سعودی را با ایراد گرفتن و زیر سئوال بردن امنیت حجاج تضعیف کند. برای ایران حج یک اهرم سیاسی برای نفوذ در جهان اسلام بوده است.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More