شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واشنگتن‌پست: انزوای رو به افزایش سیاست ترامپ در قبال ایران

 

سیاست دونالد ترامپ در تحریم دوباره ایران آنقدرها با جامعه بین‌الملل خوب پیش نمی‌رود. رهبری سیاسی ایران از یک اتحاد و حمایت بین‌المللی برخوردار شده است و این نگرانی که تحریم‌ها اثر معکوس داشته باشد رو به افزایش است.

روزنامه واشنگتن پست در تحلیلی که روز پنج‌شنبه، دوازدهم مهر، منتشر کرده، به بررسی وضعیت ایران پس از اعمال تحریم‌های آمریکا پرداخته و می‌نویسد که آنها اثری بر تغییر رفتار کلی تندروها در ایران نخواهند داشت.

این مطلب به حکم اخیر دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه به نفع ایران، و اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل اشاره کرده و می‌نویسد که با وجود فشار دولت ترامپ بر کشورهای دنیا برای همراه شدن با سیاست آنها در مورد ایران، واکنش‌ها بسیار سرد بوده است.

آمریکا در واکنش به حکم لاهه از پیمان مودت با ایران خارج شد و همچنین اعلام کرد که قصد دارد از یک اصلاحیه در کنوانسیون وین نیز که به فلسطینی‌ها اجازه می‌داد بابت انتخاب اورشلیم (بیت‌المقدس) به عنوان پایتخت اسراییل از آمریکا شکایت کنند نیز خارج می‌شود.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ پس از اعلام این تصمیم‌ها گفت: «آمریکا بی‌تفاوت گوشه‌ای نمی‌نشیند که این ادعاهای بی‌پایه و اساس و سیاست‌زده را علیه ما مطرح کنند… ایران یک رژیم شرور است... بنابراین من هر چه آنها می‌گویند را کلا جدی نمی‌گیرم.» واشنگتن‌پست می‌‌گوید اما دنیا جدی می‌گیرد.

در جلسه شورای امنیت که ترامپ ریاست آن را بر عهده داشت، تمامی اعضای دائمی شورا آمریکا را به خاطر خروجش از توافق هسته‌ای سرزنش کردند. پس از اعلام حکم دادگاه لاهه، وزیر امور خارجه ایران، جواد ظریف، آمریکا را کشوری «قانون‌شکن» خواند که در پی سیاستی «بدخیمانه» است. این‌ها همان عباراتی است که آمریکا در مورد ایران استفاده می‌کند. از سوی دیگر، حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران، از پیشنهاد اروپا برای استقرار یک سیستم مالی جدید برای ادامه مراودات با ایران استقبال کرده است و آن را «قدمی بزرگ» خوانده است.

ایران امیدوار است که اگرچه حکم دادگاه لاهه می‌تواند سمبلیک باشد، اما ممکن است باعث ایجاد واکنشی مشابه به خروج آمریکا از برجام شده و به بهتر شدن وضعیت تجارت بین‌المللی کشور کمک کند. یک خبرنگار بی‌بی‌سی در لاهه احتمال داده بود که حکم اخیر باعث شود که شرکت‌هایی که تجارت با ایران را قطع کردند، در تصمیم خود تجدیدنظر کنند.

اما کمی دورتر از سازمان ملل، تصویر مه‌آلودی بر ایران حاکم است. ریال ارزش خود را در ماه‌های اخیر به شدت از دست داده است و پیش‌بینی‌های اقتصادی نشان می‌دهد که اقتصاد ایران به خاطر تحریم‌ها در معرض انقباضی بزرگ قرار دارد.

ترامپ و اطرافیان ضدایرانش به مشکلات پیش روی حکومت ایران اشاره کرده و افزایش موج نارضایتی از حکومت را نشانه‌ای بر آمادگی مردم ایران برای تغییر حکومت دیده‌اند. آنها معتقدند که تحریم‌ها اعتراضات مردم را بیشتر کرده و باعث می‌شوند که ایران رفتارش در مورد نیروهای نیابتی خود در خاورمیانه را تغییر دهد. اما برخی تحلیل‌گران نگرانند که نتیجه این تحریم‌ها معکوس باشد.

با اینکه خشم زیادی علیه روحانی و ظریف ایجاد شده است، آنها نیستند که تصمیم نهایی در مورد رد پای نظامی ایران در منطقه را می‌گیرند. نیروهای اعتقادی تندرو در رژیم، خصوصا افرادی در بین نیروهای سپاه قدس، تعیین‌کننده این سیاست‌ها هستند. و از سوی دیگر، نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که بیشتر ایرانی‌ها موافق سیاست خارجی کشور هستند.

باربارا سالوین، یکی از کارشناسان شورای آتلانتیک می‌گوید که «ما مسیر جمهوری اسلامی را تغییر داده‌ایم، اما نه به شکل مطلوب.» او می‌گوید که امیدوار بوده است که بیشتر شدن روابط ایران در دنیا کشور را به سمت بازتر شدن ببرد اما حالا این بخش نظامی است که قدرت می‌گیرد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More