شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واشنگتن‌پست: انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم و پیچیده‌تر شدن وعده صلح

دونالد ترامپ، رئیس جمهور در جمع طرفدارانش با غرور گشایش سفارت آمریکا در بیت‌المقدس را تحقق یکی از وعده های انتخاباتی اش توصیف می کند و می گوید با تجربه ای که از بازار املاک دارد، میلیونها دلار در خرید ملک محل استقرار سفارت برای مالیات دهندگان آمریکای صرفه جویی کرده است.

اما یک وعده دیگر انتخاباتی که آقای ترامپ بدان اشاره نمی کند، وعده او مبنی بر تلاش برای تحقق یک معاهده صلح بین اسرائیل و فلسطینیان است. او همچنین از ذکر این واقعیت که انتقال سفارت پرونده وعده دیگر را می بندد خودداری کرده است.

یک طرح صلح منطقه ای که جراد کوشنر، داماد و مشاور آقای ترامپ مبلغ ان بود نیز با خشم فلسطینیان از تصمیم آمریکا به انتقال سفارت به بیت‌المقدس بایگانی شده است.

پیش از اعلام تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت، انتظار می رفت که او طرح صلح اش را در سال ۲۰۱۸ رونمایی کند و مذاکرات صلح اندکی بعد آغاز شوند.

رهبران فلسطینی تصمیم آمریکا به انتقال سفارت را خیانت توصیف کرده و آنرا موجب سلب صلاحیت از آن کشور برای میانجیگری در این مناقشه می دانند. آنها از ماه دسامبر که این تصمیم اعلام شد، ملاقات با مقامهای آمریکایی را بایکوت کرده اند. هیچ یک از مقامهایی آمریکایی که در مراسم افتتاح سفارت جدید شرکت می کنند، از جمله جراد کوشنر و همسرش ایوانکا ترامپ، با رهبران فلسطینی دیدار نخواهند کرد.

ترامپ در این مراسم شرکت نخواهد کرد. مایک پنس، معاون رئیس جمهور و مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز غایب خواهند بود. عدم حضور عالی ترین مقامهای دولت نشانه آن است که کاخ سفید هنوز به طرح صلح خود امیدوار است، هر چند که هیچ نشانه ای از پیشرفت مشاهده نمی شود. ترامپ هم در مجامع عمومی اصلا به آن اشاره ای نکرده است، بجز در دیدار اخیری که در ماه مارس با نخست وزیر اسرائیل داشت و گفت «ما داریم شدیدا ً روی آن کار می کنیم.»

برخی دیگر از مقامات دولت آمریکا، تصمیم به انتقال سفارت را تنها یک تصمیم عاقلانه برای به رسمیت شناختن این واقعیت می دانند که بیت‌المقدس عملا کارکرد پایتخت را برای اسرائیل دارد و اگر هم روزی توافقی حاصل شود، این واقعیت تغییری نخواهد کرد. در واکنش به انتقادات اروپا و کشورهای مسلمان به این اقدام نیز کاخ سفید استدلال می کند که انتقال سفارت چشم انداز صلح را نه تنها تضعیف نمی کند بلکه آنرا تقویت هم خواهد کرد.

روز شنبه (۱۲ مه ۲۰۱۸) این ایده از حمایت غیر منتظره دان شاپیرو، سفیر دولت باراک اوباما در اسرائیل نیز بهرمند شد. شاپیرو با انتشار مقاله ای در سایت شبکه خبری سی اِن اِن گفت: «شکسته شدن این تابو در ذات خود مفید است» و «به جستجو برای یافتن یک راه حل در مبانی آن» یعنی در تقسیم سرزمین فلسطین، کمک می کند.

هیچ کشور دیگری در بیت‌المقدس سفارت ندارد اما روز چهارشنبه (۱۶ مه ۲۰۱۸) گواتمالا نیز به تبعیت از آمریکا سفارت خود را در این شهر افتتاح خواهد کرد.

دیوید فریدمن، سفیر منصوب دونالد ترامپ در اسرائیل روز جمعه (۱۱ مه ۲۰۱۸) گفت: «در ۷۰ سالی که از اعلام استقلال اسرائیل و ۵۱ سالی که از جنگ ۶ روزه و اشغال بیت‌المقدس شرقی و کرانه باختری رود اردن توسط اسرائیل می گذرد، ما به هیچ راه حلی برای این مناقشه نزدیکتر نشدیم.»

فریدمن افزود: «یکی از موضوعاتی که فکر کردیم در (واکاوی) این مناقشه اهمیت دارد، بررسی اهرمهای (فشار) موثر در آن است و اینکه چگونه می توانیم با تنظیم این اهرمها، پویایی بهتری برای صلح ایجاد کنیم. رئیس جمهور دید که فلسطینیان عملا در بحث شناسایی بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل حق وتو دارند و این استفاده از یک اهرم فشار در مسیری است که (برای صلح) مفید نیست».

فریدمن که در بیت‌المقدس با خبرنگاران صحبت می کرد گفت دیپلماتهای سایر کشورها به مراسم افتتاح سفارت آمریکا در آن شهر دعوت نشده اند.

جرمی بن آمی، رئیس جی استریت، یک گروه آمریکایی مدافع صلح مبتنی بر تشکیل یک کشور فلسطینی در کنار اسرائیل، تصمیم ترامپ به انتقال سفارت را «یک خودکشی (دیپلماتیک)» توصیف کرد. اقدامی که به تعبیر وی، آمریکا را از ایفای هر نوع نقشی در دستیابی به یک توافق صلح با ابعاد و  پیچیدگی که ترامپ می خواهد باز خواهد داشت.

به گفته بن آمی: «اعتبار این دولت به عنوان یک میانجی بالقوه از بین رفته و غیر قابل احیا است. اگر هم هیچ طرح صلحی ارائه دهد، حداکثر می توان انتظار داشت که رونویسی از شعارهای جناح راست اسرائیل باشد. طرح هایی که مدتهاست در اسرائیل رسانه ای شده اند اما هیچ شباهتی به هیچ چیزی که قبول آن برای فلسطینیان ممکن باشد را ندارد.»

پامپئو از فلسطینیان خواسته تا به میز مذاکره بازگردند، اما وقتی ماه گذشته به اسرائیل سفر کرد، با مقامات فلسطینی ملاقات نکرد.

پامپئو همچنین از عربستان سعودی و اردن هم در این سفر بازدید کرد.

در عمان، ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن تاکید کرد که کشورش مناقشه اسرائیل و فلسطینیان را «علت اصلی بی ثباتی» در منطقه می داند و هدف مذاکرات صلح باید تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی به پایتختی بیت‌المقدس شرقی باشد.

پامپئو در همین کنفرانس خبری مشترک گفت: ایالات متحده موضعی در خصوص مرزها و سرحدات نهایی ندارد و واشنگتن از راه حل دو کشور برای دو ملت حمایت می کند «اگر طرفین با آن موافق باشند.»

دونالد ترامپ در تجمعی که اخیرا در ایالت ایندیانا برگزار کرد گفت: «پرسیدم کی این اتفاق (انتقال سفارت به بیت‌المقدس) خواهد افتاد؟ آنها گفتند بین ۵ تا ۱۰ سال طول خواهد کشید، که در آن صورت من نمی توانم بابتش اعتباری کسب کنم. پس ما سفارت را هفته دیگه افتتاح خواهیم کرد.»

توضیح: متن فوق برگردان چکیده مقاله ای به قلم اَن گی ران و روت اِگلاش است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More