شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هیچ‌یک از احزاب اسرائیلی در انتخابات موفق به کسب اکثریت لازم برای تشکیل دولت نشدند

کمیته مرکزی انتخابات اسرائیل نتیجه نهایی انتخابات پارلمانی این کشور را منتشر کرد و طبق این نتایج، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، و مخالفانش هیچ‌کدام نتوانسته‌اند به اکثریت مورد نیاز برای تشکیل دولت برسند.

حزب راستگرای لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو و احزاب همسو در مجموع به ۵۲ کرسی کنست، پارلمان اسرائیل، دست یافته‌اند، درحالی‌ که ائتلاف احزاب مخالف با نتانیاهو ۵۷ کرسی را در اختیار گرفته‌اند.

براساس قانون اساسی اسرائیل، تنها حزب یا ائتلافی می‌تواند اقدام به تشکیل دولت نماید که بتواند ۶۱ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست را به‌دست آورد.

نتانیاهو ناچار است برای تشکیل دولت با حزب‌های دیگر ائتلاف کند که در این میان حزب راستگرای تندروی «یامینا» اولین گام و منطقی ترین گزینه است.

این حزب کوچک که حامی توسعه شهرک‌های یهودی‌نشین است، هفت کرسی به دست آورده و نتانیاهو در صورت ائتلاف با این حزب تنها به دو کرسی دیگر برای رسیدن به ۶۱ کرسی نیاز خواهد داشت.

از سوی دیگر، حزب عربی-اسرائیلی «رعم»، که نتانیاهو برای ائتلاف با آن شانس کمی دارد، به طور غیر‌منتظره‌ای چهار کرسی را به دست آورده است. درصورتی‌که رعم با احزاب مخالف نتانیاهو ائتلاف کند، این ائتلاف با در اختیار گرفتن ۶۱ کرسی قادر به تشکیل دولت خواهد بود و نتانیاهو کنترل دولت را از دست خواهد داد.

چنانچه هیچ یک از دو طرف قادر به ایجاد ائتلافی متشکل از ۶۱  کرسی نشود، اسرائیل در رویدادی بی‌سابقه ناچار است برای پنجمین بار طی دو سال گذشته انتخابات برگزار کند.

انتخابات روز سه‌شنبه، سوم فروردین، که با مشارکت ۶۷/۴ درصدی برگزار شد، چهارمین انتخابات اسرائیل طی دوسال گذشته محسوب می‌شود و تا اندازه زیادی به عنوان یک همه‌پرسی بر سر مشروعیت و مقبولیت نتانیاهوی ۷۱ ساله برای ماندن در قدرت ارزیابی می شود.

این در شرایطی است که نتانیاهو از یک سو در واکسیناسیون کرونا موفقیتی چشمگیر به دست آورده و از سوی دیگر با سه پرونده اتهامی فریبکاری، سوءاستفاده از اعتماد عمومی و ارتشا مواجه است که پیشتر علیه او تشکیل شده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More