شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هیلی: اگر ترامپ ایران را ناقض برجام بداند، به‌معنای خروج آمریکا از توافق نیست

 

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه ۱۴ شهریورماه گفت که اگر دونالد ترامپ در ماه اکتبر به کنگره بگوید که عملکرد ایران با توافق هسته‌ای صورت گرفته با پنج قدرت جهانی مطابقت ندارد، این به‌معنای خروج واشنگتن از این توافق نیست.

هیلی در گفت‌وگو با اتاق فکر موًسسه‌ی آمریکایی اِنتِرپرایز در واشنگتن گفت که توافق هسته‌ای صورت‌گرفته میان ایران و پنج قدرت جهانی، «به‌حدی بزرگ طراحی شده است که امکان شکست نداشته باشد» و رهبران ایران، با این توافق، تمام جهان را درقبال رفتار بد خود، به گروگان گرفته‌اند.

او با اشاره به این‌که ایران بارها این توافق را نقض کرده است، این قرارداد را «توافقی بسیار ناقص و محدود» توصیف کرد.

نیکی هیلی که سخت‌ترین مواضع را درمیان سیاست‌مداران کاخ سفید، درمورد ایران دارد، در گذشته نیز بارها ایران را به نقض مفاد این توافق و حمایت از تروریسم متهم کرده است.

سفیر آمریکا در سازمان ملل همچنین گغت : موضوع قرارداد هسته‌ای مربوط به همه مردم آمریکاست و تأثیری جدی بر امنیت ملی ما و امنیت جهان دارد.

او تاکید کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) با مدیریت 'یوکیا آمانو' وظایف خودش را در مورد اجرای برجام به‌خوبی انجام می‌دهد و متوجه اهمیت جهانی این موضوع می‌باشد.

هیلی در ادامه گفت : آقای آمانو نکته مهمی را مطرح کرد که قرارداد هسته‌ای با ایران مانند یک قطعه موزائیک پیچیده است که باید کارکرد همه اجزای آن را در کنار هم و مرتب دید. این بدین معناست که ما باید رفتار ایران را به صورت همه جانبه و در ارتباط با منافع امنیت آمریکا نگاه کنیم.

او تاکید کرد که بسیاری از ناظران این نکته را نادیده می‌گیرند. آنها بحث می‌کنند که تا زمانی که ایران در محدوده‌ی اورانیوم غنی شده و تعداد سانتریفوژ باقی می‌ماند پس آنها به این قرارداد هسته‌ای پای‌بند هستند.

سفیر آمریکا در سازمان ملل همچنین گفت که ماه آینده از پرزیدنت ترامپ خواسته خواهد شد تا پای‌بندی ایران به این قرارداد را تأیید کند. باید متوجه بود که این درخواست برای تأیید ربطی به خود قرارداد ندارد.بسیاری از مردم مسئولیت‌های حقوقی مربوط به توافق هسته‌ای با مسئولیت‌های مربوط به قوانین آمریکا را با یکدیگر اشتباه فرض می‌کنند. وظایف آمریکا در این مورد را کنگره در قانون بازنگری توافق هسته‌ای ایران تعیین کرده است.

او تاکید کرد که من نمی‌توانم پیش‌بینی کنم که پرزیدنت ترامپ ماه آینده در مورد این توافق چه تصمیمی خواهد گرفت. این یک تصمیم شخصی از طرف او خواهد بود.این موضوعی پیچیده است. واقعیت اما این است که توافق هسته‌ای با ایران دارای نواقص بسیاری  است که ما را به ترک آن ترغیب می‌کند. اما این معامله به شکلی نگارش و تدوین شده است که ترک آن از اهمیت کمتری برخوردار است. این معامله به ایران آن چیزی را داد که پیشاپیش می‌خواست و در مقابل قول موقتی به ما داده است که آنچه را که ما می‌خواهیم انجام دهد. این شرایط خوب نیست.

هیلی همچنین گفت : ایران در زمان امضای توافق فشار بین‌المللی را بر روی خود شدیداً احساس می‌کرد. پیش از این قرارداد رشد سالانه ایران چهار درصد کاهش داشت. بعد از قرارداد 5 درصد پیش رفته است. این معامله‌ای عالی برای آنهاست. اما آنچه ما از این معامله نصیبمان شده بسیار کمتر است. موضوع ایران فقط توافق هسته‌ای نیست. جمهوری اسلامی ایران از درون یک قانون‌شکنی بین‌المللی متولد شده است. آنها در سال 1979 توسط گروهی از دانشجویان انقلابی خود 52 آمریکایی را در سفارت ما در تهران به گروگان گرفتند.طی 38 سال گذشته ایران در خارج از همه قوانین و عرف حاکم بر روابط بین‌المللی زندگی کرده است و همانطور که هنری کیسینجر گفته است، ایران نمی‌تواند تصمیم بگیرد که آیا یک ملت است یا یک آرمان.اما در 38 سال گذشته این رژیم به مانند یک آرمان رفتار کرده است. آرمان گسترش شیعه انقلابی و آن هم به زور. دشمن اصلی آن و نقطه تمرکز تبلیغاتی آن هم ایالات متحده آمریکا است که آنها شیطان بزرگ می‌نامند.

سفیر آمریکا در سازمان ملل این گونه سخنان خود را ادامه داد که : منبع اصلی و سلاح آن هم برای دنبال کردن این ایدئولوژی انقلابی سپاه پاسداران آن است.سپاه پاسداران هم پس از تأسیس خود حزب‌الله لبنان را آفریده است. حزب‌الله هم انجام مأموریت‌های خارجی ایران را به عهده دارد. مانند کشتن 63 سرباز آمریکایی در سفارت ما در بیروت در سال 1983 یا کشتن 241 تفنگدار آمریکایی در پایگاه آنها، یا قتل مسئول سیا ویلیام باکلی، یا ربودن هواپیمای TWA، یا منفجر کردن برج خباز در عربستان سعودی در سال 1996، یا کشتن سربازان آمریکایی در عراق توسط بمب‌های کنار جاده‌ای، یا ترور رفیق حریری نخست‌وزیر لبنان...

هیلی در ادامه این سخنان گفت : امروز حزب‌الله مأموریت اجرای عملیات تروریستی ایران را به‌عهده دارد و در سوریه از جنایات رژیم بشاراسد حمایت می‌کند و در لبنان کارخانه اسلحه‌سازی راه انداخته است. این ماهیت واقعی رژیم ایران است. این رژیم به دنبال واژگون کردن نظام جهانی است. توانایی و نفوذ آن هم به مرور زمان افزایش یافته است.

او در پایان سخنانش گفت : این توافق هسته‌ای یک خط فاصل مصنوعی بین توسعه ایران در موضوع توانایی هسته‌ای و رفتار بی قانونی آن در صحنه بین‌المللی کشیده است. ایرانی‌ها حتی یک تهدید مغرورانه کرده‌اند که ممکن است توافق هسته‌ای را ترک کنند. آنها به ما می‌گویند می‌خواهند با این توافق دنیا را به گروگان بگیرند. اگر پرزیدنت ترامپ متوجه شود که او دیگر نمی‌تواند با توجه به همه این مسایل صادقانه پای‌بندی ایران به این توافق را تأیید کند، او یک پروسه‌ای را آغاز خواهد کرد که ما به سوی فرای مسایل جزیی تکنیکی حرکت می‌کنیم و تصویر بزرگ تر مسأله ایران را می‌بینیم. اینجا مسأله امنیت ملی آمریکا در میان است. روزگاری که می‌گفتند این توافق هسته‌ای امنیت را برای آمریکا فراهم می‌کند دیگر گذشته است.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More