شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هیأت مذاکره کننده دولت سوریه وارد ژنو شد

 

خالد المحامید، نايب رئیس هیأت نمایندگی مخالفان اسد، روز چهارشنبه پانزدهم آذرماه، در گفت‌وگو با تلویزیون الحدث، از ورود هیأت دولتی سوریه به ژنو برای ادامه گفت‌وگوهای صلح سوریه خبر داد.  
هیات دولتی سوریه، به ریاست بشار جعفری روز شنبه گذشته پس از پایان دور اول گفت‌وگوهای غیرمستقیم، ژنو را به سمت دمشق ترک کرد. جعفری گفته بود که تنها در صورت عقب‌نشینی مخالفان از بیانیه ریاض، به ژنو بازخواهد گشت. بیانیه اپوزیسیون سوریه در ریاض، بر برکناری بشار اسد از قدرت پیش از آغاز "گذر سیاسی" تأکید کرده بود.  
استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل در امور سوریه، ۱۲ بند پیشنهادی خود را پیرامون اصول عمومی گفت‌وگوها درباره چشم‌‌انداز آینده سوریه، در اختیار دو هیأت گفت‌وگوی مخالفان و دولت دمشق قرار داده و از آنها خواسته بود که به آن پاسخ دهند.
۱۲بند پیشنهادی دی‌میستورا، بر "دولت فراگیر و غیر فرقه‌گرایانه" بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴، حضور نمایندگانی از اداره‌های محلی در دولت، ساختن ارتش ملی و نیروهای امنیتی بر اساس قانون اساسی جدید و احترام به تنوع مردم سوریه، هویت ملی و ارزش‌های ادیان مختلف کشور، تأکید کرده است.
جعفری هفته پیش، در این مورد از دی‌میستورا انتقاد کرد و گفته که فرستاده سازمان ملل، با وی درباره ۱۲ بند پیشنهادی پیش از ارائه آنها، مشورت نکرده است.
در مقابل، مخالفان سوری دولت بشار اسد را به وقت‌کشی متهم می‌کنند و می‌گویند هدف حکومت اسد این است که با پس گرفتن همه مناطق سوریه، پای میز مذاکرات دست بالا را داشته باشد.
گفت‌وگوها ژنو ۸ که در دو اتاق جداگانه دنبال می‌شود، قرار است درباره دو موضوع قانون اساسی و انتخابات ادامه یابد.
دی‌میستورا  ابراز امیداواری کرده که این دور از گفت‌وگوها، شاهد مذاکرات مستقیم دو گروه سوری باشد.
نصر الحریری رئیس هیأت اپوزیسیون سوریه، امروز چهارشنبه در کنفرانس خبری، اظهار داشت دولت بشار اسد، با قراردادن پیش شرط، گفت‌وگوها را به تأخیر می‌اندازد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More