شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هند؛ جبهه جدید جنگ تجاری ترامپ

جنگ تجاری دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، وارد جبهه جدیدی شده و این بار دولت او با لغو تجارت ترجیحی با هند عملا ورود بدون عوارض کالا به ارزش پنج میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار از این کشور آسیایی به آمریکا را به حاشیه رانده است.

ترامپ، طبق وعده‌های خود برای جبران کسری بودجه کشورش، هند را به خاطر تعرفه‌های بالا زیر ذره‌بین گذاشته است.

مقام‌های تجاری آمریکا می‌گویند عملی شدن دستور جدید رییس جمهوری آمریکا دو ماه بعد از ابلاغ به کنگره این کشور و همچنین دولت هند اجرایی خواهد شد.

ترامپ روز دوشنبه در نامه‌ای به هیات رییسه کنگره نوشت: «این گام را از آن جهت برمی‌دارم که پس از گفت‌وگوهای فشرده بین ایالات متحده و دولت هند معلوم شد هند اطمینان آمریکا را از حیث دسترسی عادلانه و منطقی به بازار خود جلب نکرده است.»

هند بزرگ‌ترین ذی‌نفع در برنامه سامانه عمومی ترجیح‌های موسوم به جی‌اس‌پی است و محروم کردن این کشور از آن شدیدترین اقدام تنبیهی ترامپ علیه دهلی‌نو از زمان به قدرت رسیدن در سال ۲۰۱۷ میلادی محسوب می‌شود.

یک مقام هندی در واکنش به تصمیم دولت ترامپ گفت دولت هند در حال حاضر برنامه‌ای برای اقدام متقابل ندارد.

همچنین، منبع دیگری در دهلی نو گفت تجارت ترجیحی در سال حداقل ۲۵۰ میلیون دلار برای هند نفع داشت و ابراز امیدواری کرد تصمیم ترامپ موانع تجاری بر سر راه هند ایجاد نکند.

وضع قوانین جدید در هند درباره تجارت الکترونیک، روابط تجاری بین هند و آمریکا را تحت تاثیر قرار داده است.

قوانین جدید هند محدودیت‌هایی برای خرده‌فروشی الکترونیکی غول‌هایی همچون آمازون و فلیپ‌کارت ایجاد کرده‌اند.

دولت هند قوانین جدید تجاری خود را با هدف مجبور کردن شرکت‌های پرداخت الکترونیکی مانند مسترکارت و ویزاکارت به انتقال داده‌های خود به این کشور و اعمال تعرفه‌های بالاتر بر محصولات الکترونیکی و گوشی هوشمند وضع کرده است.

واشنگتن می‌گوید هند با ایجاد موانع تجاری تاثیر منفی بر تجارت آمریکا گذاشته است. 

هند در چارچوب جی‌اس‌پی، کالاهایی مانند قطعه‌های خودرو، آلیاژ آهن، جواهرآلات، سنگ ساختمان، کابل‌های عایق‌دار و سیم به آمریکا صادر می‌کرد.

بر اساس داده‌های رسمی، کسری تجاری کالا و خدمات بین آمریکا و هند در سال ۲۰۱۷ میلادی به ۲۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسید.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More