شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

همزمان با هشدار ترامپ، «جزئیات تهدیدهای ایران» در اختیار مقام‌های اروپا و «ناتو» قرار گرفت

 

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری ایالات متحده، در جریان دیدارش با ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، در کاخ سفید، ایران را به طوری جدی اما تلویحی تهدید کرد.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه ۲۳ اردی‌بهشت در گزارشی به نقل از رییس جمهور آمریکا نوشت که اگر ایران دست به اقدامی بزند «اشتباه خیلی بدی» کرده است و ضرر بزرگی خواهد می‌کند. او گفت آن‌ها می‌دانند من از چه حرف می‌زنم. خودتان حدس بزنید چه اتفاقی برایشان می‌افتد.

در تحولی دیگر، مقام‌های آمریکایی اعلام کردند که وزیر خارجه این کشور جزئیات آن چه «تهدیدهای ایران» می‌نامند را در اختیار متحدان اروپایی خود و مقام‌های پیمان نظامی آتلانتیک شمالی، «ناتو» قرار داده‌اند.

 رویترز در گزارشی به نقل از برایان هوک، مسئول گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا، نوشت که تهدید ایران روی به افزایش است و از این جهت سفر روز دوشنبه مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، به بروکسل «به موقع» بوده است.

پومئو روز دوشنبه سفر خود به روسیه را لغو کرد تا در بروکسل با وزرای خارجه سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان بر سر موضوع ایران گفت‌وگو داشته باشد.

در این سفر وزیر خارجه آمریکا، جزئیات آن چه «تهدیدهای ایران» نامیده می‌شود را علاوه بر متحدان اروپایی با مقام‌های پیمان نظامی آتلانتیک شمالی،«ناتو » نیز در میان گذاشته است.

قرار است که وزیر خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه با با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه و سرگئی لاوروف، همپای روس خود در شهر سوچی روسیه دیدار کند.

مسئول گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا، همچنین گفت که حمله‌ به چند نفتکش در آب‌های امارات، در دریای عمان،  نیز از موضوع‌های بحث وزیر خارجه آمریکا با مقام‌های اروپایی در بروکسل بوده است. او گفت  امارات از مقام‌های آمریکایی خواسته است تا برای انجام تحقیقاتی در این زمینه به این کشور کمک کند. هوک گفت آمریکا با کمال میل به انجام این تحقیقات کمک خواهد کرد.

پیشتر یک منبع آگاه در امارات متحده عربی به ایران اینترنشنال گفته بود که «در پی حادثه صبح یکشنبه، مقام‌های اماراتی سعی کردند از مواجهه مستقیم حتی به صورت لفظی با تهران خودداری کنند.» به گفته این منبع، «اماراتی‌ها احتمالا ترجیح می‌دهند این کار را به تصمیم آمریکایی‌ها واگذار کنند.» مقام‌های ابوظبی پیش از تایید رسمی خبر حمله به چهار کشتی‌ در نزدیکی بندر فجیره تلاش کرده بودند از طریق مسکو از تهران درباره این حادثه توضیح بخواهند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More