شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار نماینده آمریکا به ایران و متحدانش در هفته‌های پایانی دولت ترامپ

در حالی که گزارش‌ها از تصمیم جمهوری اسلامی و متحدان منطقه‌ای‌اش در پرهیز از رویارویی با آمریکا در هفته‌های پایانی دولت دونالد ترامپ خبر می‌دهد، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران هشدار داده هرگونه اقدام تهران و متحدانش علیه آمریکا با واکنش بسیار شدیدی مواجه خواهد شد.

الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در گفت‌وگو با العربیه هشدار داد: «در صورتی‌که فعالیت‌های نظامی و تروریستی ایران و نیروهای نیابتی‌اش به کشته شدن آمریکایی‌ها منجر شود، از این کار خود پشیمان خواهند شد.»

آبرامز در واکنش به گزارش اخیر نیویورک تایمز در مورد اقدام ماموران اطلاعاتی اسرائیل در کشتن یکی از رهبران القاعده در تهران گفت: منفعت تهران در همکاری با القاعده است.

او افزود: «به نظر می‌آید ایران می‌خواهد اطمینان حاصل کند که القاعده از بین نمی‌رود، زیرا برخی از افرادی که مورد حمله القاعده قرار می‌گیرند، همان افرادی هستند که ایران دوست دارد هدف حمله قرار بگیرند.»

نماینده ویژه آمریکا با اشاره به این‌که ایالات متحده به دنبال درگیری با هیچ کشوری نیست، هشدار داد هر حمله‌ای علیه آمریکایی‌ها با «واکنش بسیار قدرتمند آمریکا» مواجه خواهد شد.

آبرامز همچنین تاکید کرد سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ علیه جمهوری اسلامی در دو ماه آینده نیز ادامه خواهد یافت.

از سوی دیگر آسوشیتدپرس روز جمعه به نقل از مقام‌های عراقی گزارش داد که اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در نشستی که هفته جاری با گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران و سیاستمداران شیعه عراقی در بغداد برگزار کرد به متحدان جمهوری اسلامی در سراسر منطقه گفت از اقدامات تنش‌برانگیز علیه آمریکا پرهیز کنند تا به دونالد ترامپ در آخرین هفته‌های دولتش بهانه‌ای برای حمله ندهند.

بنا بر این گزارش، قاآنی در عین حال تاکید کرده در صورت انجام حمله از سوی آمریکا، پاسخ ایران «متناسب با نوع حمله» خواهد بود.

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، نیز در سخنرانی تلویزیونی اخیر خود به متحدان خود تاکید کرده بود که در هفته‌های آخر ریاست‌جمهوری ترامپ «کاملا هوشیار» باشند.

به گزارش آسوشیتدپرس، حمله‌های راکتی روز سه‌شنبه به نزدیکی سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد، که تنها چند ساعت پس از اظهارات قاآنی صورت گرفت، می تواند نشان‌دهنده اختلاف در سطوح مختلف فرماندهی در میان نیروهای مورد حمایت ایران باشد.

گروه اصحاب کهف، که گفته می‌شود به کتائب حزب‌الله عراق وابسته است، مسئولیت این حمله را به عهده گرفت. با این حال، کتائب حزب‌الله که یکی از قدرتمندترین گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در منطقه است، هرگونه نقشی در این حمله رد کرده و تاکید کرده به آتش‌بسی که از ماه اکتبر برقرار شده پایبند است.

تداوم سیاست فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ علیه جمهوری اسلامی توانایی تهران را در حمایت از شبه‌نظامیان مورد حمایت خود در منطقه کاهش داده و این احتمال وجود دارد که با روی کار آمدن دولت جو بایدن، آمریکا به توافق هسته‌ای بازگشته و تا حدی از این فشارها کاسته شود.

با این حال، کریس کونز، عضو سنای آمریکا و نامزد احتمالی جو بایدن برای تصدی پست وزارت خارجه، روز جمعه در گفت‌وگویی با رویترز گفت تنها در صورتی از بازگشت به توافق هسته‌ای ایران حمایت خواهد کرد که چنین توافقی زمینه محدود کردن برنامه موشکی ایران و حمایت تهران از نیرو‌های نیابتی‌اش در منطقه را فراهم کند.

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More