شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار مکرون به بیروت درباره لزوم اصلاحات؛ طومار شهروندان برای بازگشت فرانسه به لبنان

 

دو روز پس از انفجار در بندر بیروت، امانوئل مکرون،‌ رییس‌جمهوری فرانسه،‌ طی بازدید از لبنان درباره لزوم اصلاحات در این کشور هشدار داد.

مکرون روز پنجشنبه ۱۶ مردادماه حین بازدید از مناطق آسیب‌دیده بیروت ضمن تاکید بر اولویت «کمک‌های غیرمشروط» برای بازسازی این شهر گفت در صورت اجرا نشدن اصلاحات لبنان بیشتر رنج خواهد کشید.

رییس‌جمهوری فرانسه که از سوی میشل عون،‌ همتای لبنانی خود،‌ مورد استقبال قرار گرفت اعلام کرد دولت این کشور باید با فساد در بخش انرژی و قراردادهای عمومی مقابله کند.

او همچنین حین بازدید از شهر و در جمع مردم خشمگین اشاره کرد که اطمینان می‌دهد کمک‌های کشورش به «دست‌های فاسد» نمی‌رسد و توافقی جدید با مقام‌های سیاسی لبنان را پیگیری خواهد کرد.

واشینگتن‌پست گزارش داده هنگام بازدید مکرون شماری از شهروندان خشمگین او را احاطه کرده و درباره لزوم تضمین رسیدن کمک‌های بین‌المللی به مردم فریاد زدند. 

در واکنش مکرون گفت: «آیا به من اطمینان دارید؟ من می‌خواهم این کمک به طور مستقیم به مردم لبنان برسد.»

اقتصاد لبنان در ماه‌های پیش از انفجار در بیروت، با بحران اقتصادی و در پی آن اعتراض‌های مردمی در شهرهای مختلف مواجه شده بود. سطح زندگی و رفاه صدها هزار لبنانی طی این بحران‌ها به عمق فقر یا پایین‌تر از خط فقر نزول کرده است.

 

طومار آنلاین برای بازگشت فرانسه

برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند هم‌زمان با ورود مکرون به لبنان هزاران نفر با امضای طوماری آنلاین از فرانسه خواسته‌اند که کنترل کشورشان را در ۱۰ سال آینده دوباره به دست بگیرد.

در این دادخواست نوشته شده: «مقامات لبنان آشکارا ناتوانی کامل در تامین امنیت و اداره کشور را نشان داده‌اند. با سیستم ناکام، فساد، تروریسم و شبه‌نظامیان، کشور به آخرین نفس خود رسیده است.»

البته این طومار که تا لحظه تنظیم این خبر نزدیک به ۴۸ هزار امضا دریافت کرده، در فضای مجازی با انتقادهایی مواجه شده است.

لبنان در سال ۱۹۴۳ میلادی استقلال خود را به دست آورد.

 

رد حمله به بندر بیروت

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریكا و یک عضو جامعه اطلاعاتی این کشور نوشت هیچ‌گونه نشانه‌ای از این‌که انفجار در بیروت نتیجه حمله یک كشور یا نیروهای متحد آن‌ها باشد، وجود ندارد. 

این دو نفر به شرط ناشناس ماندن گفتند به نظر می‌رسد این انفجار ناشی از ذخیره نادرست مواد منفجره بوده است.

پیشتر مقام‌های لبنان تایید کردند که نگهداری دو هزار و ۷۵۰ تن نیترات آمونیوم بدون رعایت احتیاط دلیل انفجار در بندر بیروت بوده است. 

 

 

هم‌زمان گزارش‌ها از افزایش شمار کشته‌شدگان تا دست‌کم ۱۴۵نفر حکایت دارد. حداقل پنج‌هزار نفر نیز مجروح شده‌اند.

 

هشدار درباره افزایش شیوع کرونا

وزیر بهداشت لبنان هم هشدار داده است در ۱۰ روز آینده به دلیل پیامدهای انفجار، شمار مبتلایان به ویروس کرونا افزایش خواهد یافت.

او دلیل این مساله را ارتباط میان مجروحان و پزشکان بدون تجهیزات حفاظتی اعلام کرد.

بیمارستان‌های لبنان پس از انفجاری که روز سه‌شنبه در بندر بیروت رخ داد، از مجروحان و بیماران پر شده‌اند. در این انفجار چهار بیمارستان آسیب دیدند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More