شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار مقام ارشد بهداشتی ژاپن نسبت به شیوع کرونا با برگزاری المپیک 

 

 

یک ویروس‌شناس ارشد و مشاور دولت ژاپن در مورد خطر بالای شیوع کرونا در زمان برگزاری مسابقات المپیک هشدار داده است. این مقام می‌گوید المپیک به فرصتی برای انتقال ویروس به کشورهایی تبدیل خواهد شد که موارد ابتلا در آنها کمتر و گونه‌های جهش‌یافته نیز در آنها مشاهده نشده. اما برخی دیگر از کارشناسان بر این باورند که سیاست‌ها و استراتٰژی کمیته برگزار کننده المپیک ژاپن به گونه‌ای است که خطرات را به حداقل خواهد رساند و ضریب خطر ابتلا به اندازه هر سفر بین المللی دیگری است.

روزنامه تایمز لندن  گزارش داد هیروشی اوشیتانی، استاد دانشگاه توهوکو، معمار رویکرد «سه C» در ژاپن برای مقابله با همه‌گیری کرونا بود که در آن به افراد توصیه می‌شود از فضاهای بسته ، ازدحام و موقعیت‌های تماس نزدیک خودداری کنند. 

تایمز به نقل از اوشیتانی نوشت: «دولت و کمیته برگزارکننده المپیک همواره می‌گویند یک المپیک بی‌خطر را برگزار خواهند کرد، اما همه می‌دانند که خطر وجود دارد. امکان برگزاری یک المپیک بی‌خطر بدون شیوع بیشتر ویروس کرونا در ژاپن و سایر کشورها ۱۰۰ درصد غیرممکن است.»

او با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورها هنوز واکسیناسیون انجام نشده، می‌افزاید: « هنوز کشورهایی هستند که موارد زیادی از ابتلا به ویروس کرونا در آنها وجود ندارد و در تعدادی از کشورها نیز هیچ‌ ‌ گونه جهش‌یافته‌ای مشاهده نشده. ما نباید المپیک را به فرصتی برای انتقال ویروس به این كشورها تبدیل کنیم.» 

المپیک سال گذشته به دلیل بروز همه‌گیری ویروس کرونا به تعویق افتاد و این بازی‌ها  قرار است امسال با حجم کمتر برگزار شود. این درحالی‌است که نگرانی‌های مردم  در مورد شیوع بیشتر ویروس کرونا و از پا درآوردن کارکنان بخش‌های پزشکی، همچنان وجود دارد. 

با این حال یک بازیکن سابق المپیک که حالا یک کارشناس بهداشت عمومی شده است می‌گوید بازی‌های المپیک را می‌شود با سطحی از ریسک‌پذیری برگزار کرد. 

تارا کرک سل، استاد دانشگاه، روز سه‌شنبه به رویترز گفت: «مواردی از ابتلا به وجود خواهد آمد، اما بروز یک یا چند مورد به معنای شکست نیست.» 

او می‌افزاید دفترچه‌های راهنما که در آن رژیم‌های تست کرونا و محدودیت‌های حرکت را برای ورزشکاران و سایر بازدید‌کنندگان ارائه می‌دهند استراتژی‌های خوبی را برای به حداقل رساندن سرایت تعیین می‌کنند.

شیوع  ویروس کرونا در ژاپن مانند جاهای دیگر فاجعه‌بار نبوده است اما نزدیک به ۷۶۰ هزار مورد ابتلا و بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ مرگ ناشی از این ویروس را ثبت کرده است. توکیو و سایر مناطق در شرایط اضطراری قرار دارند، به این دلیل که با موج چهارم شیوع ویروس، که بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را تحت فشار قرار داده است، دست و پنجه نرم می‌کند. 

شیگرو اومی ، مشاور ارشد پزشکی دولت اعلام کرده متخصصان پزشکی بیانیه‌ای را در مورد بازی‌ها تا ۲۰ ژوئن یعنی زمانی که قرار است وضعیت اضطراری برداشته شود، منتشر خواهند کرد. 

به گزارش رسانه‌ها، یک اتحادیه کارگری در جزیره شمالی هوکایدو که محل برگزاری ماراتن المپیک است، با ارسال دادخواست به فرماندار این منطقه خواستار لغو بازی‌های المپیک شده است.  

کائوری یاماگوچی، عضو هیات مدیره کمیته المپیک ژاپن و دارنده مدال برنز جودو در بازی‌های ۱۹۸۸، گفت ژاپن  برای برگزاری مسابقات المپیک تحت فشار بوده است. 

مردم ژاپن نسبت به برگزاری این بازی‌ها اختلاف نظر دارند ، اگرچه به نظر می‌رسد مخالفت‌ها اندکی کاهش یافته است. یک نظرسنجی در این هفته نشان داد ۵۵ درصد مردم خواستار به تعویق افتادن و یا لغو بازی‌ها هستند که نسبت به ماه گذشته ۱۰ درصد کمتر بوده است. 

سل، شناگر برنده مدال نقره در بازی‌های المپیک ۲۰۰۴ در آتن، می‌گوید: «تسریع در انجام واکسیناسیون و پایین آوردن موارد ابتلا در ژاپن نشانه‌های مثبتی برای برگزاری بازی‌های  المپیک است، اما نمی‌توان گفت که برگزاری بازی‌ها کاملا بی‌خطر است، درست مانند هر سفر بین‌المللی دیگری.» 

او در ادامه می‌افزاید: «این بازی‌ها تا حدود زیادی نماد بیرون آمدن همه دنیا از این همه‌گیری وحشتناک جهانی است. اگر می‌خواستیم تا حد امکان از خطر دور باشیم، هرگز از خانه‌های خود خارج نمی‌شدیم.»

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More