شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار سازمان ملل به حکومت نظامی میانمار در مورد «پیامدهای سنگین» سرکوب اعتراضات مردمی

نماینده ویژه سازمان ملل در امور میانمار، طی تماس با سو وین، معاون فرمانده حکومت نظامی این کشور، با تاکید براینکه جامعه بین‌المللی «از نزدیک» تحولات میانمار را تحت نظر دارد، هشدار داد که هر گونه واکنش «سرکوب‌گرانه» علیه معترضان به کودتای اخیر «پیامدهای سنگینی» خواهد داشت. 

به گفته یکی از سخنگویان سازمان ملل، کریستین شرانر بورگنر، در این گفت‌وگو بر ضرورت احترام به حق مردم در برگزاری تجمع و عدم برخورد تنبیهی با تظاهرات کنندگان تاکید کرد.

دو طرف همچنین در این گفت‌وگو برنامه‌های حکومت نظامی و اطلاعات مربوط به تحولات میانمار را با هم بررسی کردند.

نماینده ویژه سازمان ملل همچنین نسبت به پیامدهای اقدام حکومت نظامی در قطع اینترنت در میانمار هشدار داد.

با تداوم اعتراضات مردمی به کودتای میانمار، نت بلاکز تایید کرد اینترنت این کشور، که برای دومین شب متوالی به مدت هشت ساعت تقریبا به حالت قطعی کامل رسیده بود، دوباره وصل شده است. طبق داده‌های نت بلاکز، سرعت اینترنت در میانمار در زمان قطعی به ۱۵ درصد حالت عادی رسیده بود.

انجمن کمک به زندانیان سیاسی میانمار ابراز نگرانی کرد که قطع اینترنت ممکن است با هدف انجام «فعالیت‌های غیرعادلانه، از جمله دستگیری‌های خودسرانه» صورت گرفته باشد. این گروه تا کنون دستگیری بیش از ۴۰۰ نفر را به ثبت رسانده است.

در حالی‌که اعتراضات علیه کودتا در میانمار وارد دومین هفته شده، گزارش‌ها حاکی از حضور نیروهای ارتش و خودروهای سنگین زرهی در برخی از شهرهای این کشور است.

وکیل آنگ سان سوچی، رهبر حزب اتحادیه ملی برای دموکراسی در میانمار، گفت بازداشت سوچی که قرار بود روز دوشنبه به پایان برسد، تا چهارشنبه تمدید شد.

علاوه بر برگزاری تظاهرات اعتراضی در شهرهای مختلف، جنبش‌های نافرمانی مدنی، از جمله اعتصابات سراسری، نیز در میانمار ادامه دارد و به همین دلیل انجام بسیاری از امور در این کشور مختل شده است.

ارتش با ادعای بروز تقلب در انتخابات ماه نوامبر در میانمار، که با پیروزی قاطع حزب اتحادیه ملی برای دموکراسی همراه بود، اقدام به کودتا کرد و بسیاری از فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران را دستگیر کرد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More