شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار دبیرکل سازمان ملل درباره خروج آمریکا از توافق هسته‌ای

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، بدون نام بردن از آمریکا درباره کنار گذاشتن توافق هسته ای ایران هشدار داده و گفته است نباید برجام را دور انداخت مگر اینکه «جایگزین خوبی» برای آن پیدا شود.  

به گزارش رویترز، گوترش پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت گفت: «اگر روزی یک توافق بهتر به‌ جای توافق هسته‌ای کنونی پیدا شد، آنگاه مشکلی نیست، اما تا زمانی که این گزینه به وجود نیامده، نباید توافق را از بین ببریم.»

گوترش با توصیف برجام به‌ عنوان «یک پیروزی مهم دیپلماتیک» از همه کشورهای دخیل در رسیدن به این توافق خواسته است تا به تعهدات خود در حفظ آن عمل کنند.

به گفته او، «من معتقدم برجام یک پیروزی مهم دیپلماتیک بود و مهم است این توافق حفظ شود اما همچنین معتقدم مسائلی وجود دارد که یک گفت‌وگوی معنی دار را می‌طلبد چرا که در حال حاضر منطقه را در موقعیت خطرناکی می‌بینم».  

دونالد ترامپ قرار است روز ۲۲ اردیبهشت (۱۲ می) درباره احیا یا عدم احیای تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران که به واسطه برجام به تعلیق درآمده‌اند تصمیم بگیرد. رئیس‌جمهور آمریکا تهدید کرده است که اگر تغییری اساسی در مفاد توافق هسته‌ای با ایران صورت نگیرد از این توافق خارج خواهد شد.  

ترامپ روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت در یک کنفرانس خبری مشترک به همراه محمدو بوهاری، رئیس‌جمهور نیجریه، گفت که افشاگری‌های نخست‌وزیر اسرائیل مبنی بر دروغ بودن ادعاهای ایران درباره توقف فعالیت‌های هسته‌ای‌اش درست است و رفتار جمهوری اسلامی «قابل‌قبول نیست».

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، طی یک سخنرانی در روز دوشنبه با افشای آنچه گفته می‌شود اطلاعات جدید درباره برنامه هسته‌ای ایران است تاکید کرده بود که جمهوری اسلامی پس از انعقاد برجام به فعالیت‌های مخفیانه برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای ادامه داده است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More