شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار ترامپ به ایران درباره ازسرگیری برنامه هسته‌ای

 

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده در دیدار بار امانوئل مکرون، ایران را تهدید کرد که در صورت ازسرگیری برنامه هسته‌ایش با «مشکلاتی بزرگتر» از آنچه تا به حال داشته مواجه خواهد شد.

ترامپ روز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت در دیدار با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، ضمن انتقاد از باراک اوباما به خاطر انعقاد توافق هسته‌ای با ایران در سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۴)، برجام را «معامله‌ای وحشتناک»، «نامعقول» و «مسخره» خواند.  

دولت ترامپ بارها از توافق هسته‌ای به خاطر گنجانده نشدن برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران در آن انتقاد کرده است.

یکی از اهداف اصلی سفر رئیس‌جمهور فرانسه به آمریکا قانع کردن دونالد ترامپ به ماندن در برجام است.

ترامپ در دیدار با مکرون افزود که «ما ممکن است دست‌کم بین خودمان به توافقی سریع برسیم. فکر می‌کنم به درک همدیگر (در این زمینه) تقریبا نزدیک شده‌ایم».  

یکی از اهداف اصلی سفر رئیس‌جمهور فرانسه به آمریکا قانع کردن دونالد ترامپ به ماندن در برجام است.

مکرون طی این دیدار گفت: «در ارتباط با ایران، ما باید مساله (برجام) را در چارچوب چالش‌های منطقه‌ ببینیم...در هر حال به نظر من، هدف مشترک ما این است که از تشدید تنش‌ها و گسترش تسلیحات هسته‌ای در منطقه جلوگیری کنیم. بنابراین پرسش اصلی این است که بهترین راه برای رسیدن به چنین هدفی چیست».

یک منبع نزدیک به رئیس‌جمهور فرانسه تصریح کرد که سخنان تند ترامپ درباره برجام در دیدار با مکرون در واقع «بیان مواضعی تثبیت‌شده» است. به گفته این منبع، «ما به دنبال دفاع از مواضع فرانسه و اروپا (در قبال برجام) هستیم، که البته از نظر ما به دغدغه‌های آمریکا ناهمخوان نیستند».

روز یکشنبه ۲ اردیبهشت امانوئل مکرون در مصاحبه‌ با شبکه فاکس‌نیوز آمریکا گفته بود که جایگزین بهتری برای برجام وجود ندارد و ایالات متحده آمریکا باید تا زمانی که گزینه بهتری پیدا شود، به این توافق پایبند بماند.

اخیرا سارا هاکِبی سندرز، سخنگوی کاخ سفید، گفت که با وجود میانجی‌گری دولت‌های اروپایی، نظر دونالد ترامپ درباره توافق هسته‌ای با ایران تغییر نکرده است.

ترامپ قرار است ۱۲ می (۲۲ اردیبهشت) درباره یا عدم تمدید یا تمدید تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران که به واسطه برجام به تعلیق درآمده‌اند تصمیم بگیرد. تصمیم ترامپ به عدم تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای می‌تواند به فروپاشی برجام بیانجامد.       

 

گفتگو با نگار مرتضوی در این رابطه
گفتگو با فرشته پزشگ در این رابطه
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More