شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار ترامپ به اردوغان: از درگیری با نیروهای آمریکایی پرهیز کنید

 

 

دونالد‌ ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، روز چهارشنبه ۴ بهمن‌ماه، در تماس با همتای ترک خود از او خواست تا وسعت عملیات نیروهای ارتش ترکیه و شبه نظامیان هم‌پیمانش در شمال سوریه را محدود کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ترامپ همچنین به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه هشدار داد تا از بروز درگیری بین نیروهای ترک و آمریکایی اجتناب کند. آمریکا ۲ هزار نیروی نظامی در سوریه دارد که در مشغول ارائه کمک مستشاری و آموزش نظامی به نیروهای عمدتا کرد در این کشور هستند.

ارتش ترکیه به‌همراه نیروهای «ارتش آزاد سوریه»، از روز شنبه ۳۰ دی‌ماه، حملاتی را علیه نیروهای کُرد، معروف به «یگان‌های مدافع خلق» در اطراف عفرین در شمال‌غربی سوریه، آغاز کرده‌اند. «یگان‌های مدافع خلق» هم‌پیمان آمریکا در سوریه به شمار می‌روند، ولی ترکیه آن‌ها را گروهی تروریستی می‌خواند که  شاخه‌ای از حزب کارگران کردستان ترکیه، (پ ک ک) است.

این در حالی است که اردغان روز چهارشنبه  در آنکارا تأکید کرد که حملات را به شهر منبج که در ۱۰۰ کیلومتری شرق عفرین قرار دارد، خواهد کشاند. این حمله احتمالی، نیروهای آمریکایی را در معرض خطر قرار خواهد داد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای درباره این گفت‌وگوی تلفنی نوشت: «ترامپ از ترکیه خواست تا عملیات نظامی خود را محدود کند و از هدف قرار دادن غیرنظامیان اجتناب کند».

پیش‌تر، اردوغان به امانوئل ماکرون، رئیس‌ جمهوری فرانسه گفته بود که ترکیه تمام اقدامات لازم جهت جلوگیری از آسیب‌رسیدن به غیرنظامیان را انجام خواهد داد ولی سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه واقع در لندن، از کشته شدن ۲۳ غیرنظامی در اثر این حملات خبر داده است.

سازمان ملل متحد نیز، سه‌شنبه سوم بهمن‌ماه، گزارش داد که بر اثر عملیات ارتش ترکیه و شبه‌نظامیان هم‌پیمانش در عفرین، تاکنون حدود ۵ هزار نفر آواره شده‌اند.

دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه نیز اعلام کرد که رئیس‌جمهور ترکیه در این تماس تلفنی از ترامپ خواسته تا کمک‌های تسلیحاتی کشورش به شبه نظامیان کرد در سوریه را متوقف کند.

از سوی دیگر، تلویزیون الجزیره به نقل از خبرنگار خود در منطقه گزارش کرده است که نیروهای «ارتش آزاد سوریه» به نزدیکی شهر «راجو» در اطراف عفرین رسیده‌اند. الجزیره گزارش کرد که این نیروها از سه جهت این شهر را به محاصره درآورده‌اند و در یک کیلومتری آن مستقر شده‌اند.

ستاد مشترک ارتش ترکیه، روز چهارشنبه‌ ۴ بهمن‌ماه، طی بیانیه‌ای اعلام کرد که ۳۰۰ شبه‌نظامی کُرد را کشته است. در این بیانیه آمده است که ۲۷ جنگنده ارتش ترکیه ۵۰ موضع نیروهای کرد در شهر عفرین و اطراف آن را هدف قرار داده‌اند. ارتش ترکیه همچنین اعلام کرد که ۳ سرباز ترک جان خود را در این عملیات از دست داده‌اند.

در همین حال، نیروهای کُرد با رد این ادعاها گفته‌اند که ده‌ها تن از نیروهای ارتش ترکیه و شبه‌نظامیان هم‌پیمانشان را کشته‌اند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More