شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار بهرام قاسمی در مورد تبعات همه‌پرسی اقلیم کردستان

 

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، درخصوص همه پرسی اقلیم کردستان عراق (در ۲۵ سپتامبر سال جاری)  گفت که برگزاری رفراندوم استقلال اقلیم کردستان عراق، یک اشتباه بزرگ استراتژیک امنیتی است که به بی‌ثباتی درعراق و هرج‌ومرج در منطقه می‌انجامد.

او در گفت‌وگویی اختصاصی با شبکه خبری الجزیره که روز یکشنبه ۲۶ شهریورماه منتشر شده است، افزود که برگزاری رفراندوم، برخلاف روند سیاسی عراق است و تمامی تلاش‌هایی که برای سرکوب تروریسم در منطقه شده بود، به‌هدر می‌رود.

قاسمی درخصوص موضع جمهوری اسلامی ایران گفت: «ما براین باوریم که برادران و دوستان کرد، می‌توانند به تمامی مطالبات و حقوق خود، تحت حمایت دولت دموکراتیک عراق و در چارچوب قانون اساسی ملی دست یابند».

قاسمی ضمن تأکید براینکه این رفراندوم، باعث بی‌ثباتی بیشتر در منطقه می‌شود، افزود که اصرار رهبران کرد برای برگزاری آن، تصمیمی عجولانه و نادرست است.

بهرامی همچنین استقلال اقلیم کردستان را نوعی فاجعه دانست و درمورد عواقب آن در منطقه هشدار داد و گفت که  این امر باعث سوق‌دادن کشورهایی در خاورمیانه به تجزیه خواهد شد که هم خود کردهای عراق و هم مردم دیگر در منطقه متضرر خواهند شد.

او افزود که هیچ‌کس از عواقب این رفروندام در منطقه در امان نخواهد ماند و بزرگ‌ترین ذ‌ی‌نفع، کشورهایی‌اند که از تجزیه آن کشورها منتفع می‌شوند و خواهان ثبات امنیتی درمنطقه نیستند.

مسعود بارزانی، رئيس اقلیم کردستان عراق، بدون اعتنا به عدم حمایت کشورها از برگزاری رفراندوم، برای برگزاری آن پافشاری می‌کند. پیش از این،  ترکیه وآمریکا نیز با اعلام مخالفت خود با رفراندوم اقلیم کردستان، در مورد پیامدهای جدی این تصمیم هشدار داده‌اند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More