شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشت عضو کنگره آمریکا: الجزیره باید به عنوان عامل خارجی ثبت شود

هشت عضو کنگره آمریکا از جمله رییس کمیته مالی سنا در نامه‌ای به ویلیام بار، دادستان کل این کشور، از او خواستند شبکه تلویزیونی الجزیره، متعلق به قطر، مشمول قانون ثبت عوامل خارجی (فارا) شود.

امضاکنندگان این نامه در توجیه درخواست خود نوشته‌اند: «هر کسی منطقا می‌تواند استدلال کند که الجزیره ابزار پیام‌رسانی دولت قطر بوده و به نمایندگی از این دولت، در فعالیت‌های دارای ماهیت سیاسی دخیل بوده و سعی کرده افکار عمومی را در ایالات متحده تحت تاثیر قرار دهد.»

این نامه با اشاره به اینکه الجزیره به گفته خود این شبکه «به شکل جزئی یا تماما از سوی دولت قطر حمایت مالی می‌شود»، تصریح کرد: «از این رو، الجزیره نه تنها یک عامل خارجی است بلکه متعلق به یک عامل خارجی یعنی دولت قطر است.»

مطابق با قانون فارا، اشخاص حقیقی و حقوقی در صورت فعالیت «به‌عنوان عامل، نماینده، کارمند یا خدمتگزار» در راس یک «عامل خارجی» مانند حزب سیاسی، دولت یا شرکت خارجی با هدف تعامل با مقام‌های آمریکایی برای تاثیرگذاری بر سیاست یا افکار عمومی آمریکا، باید در وزارت دادگستری ثبت شوند.

به گفته امضاکنندگان این نامه که در میان آنان نام شش سناتور دیده می‌شود، تعدادی از اعضای خاندان سلطنتی قطر که نام آنها در نامه آمده است سمت‌های مهمی در این شبکه دارند.

در این نامه آمده: «نظر به اینکه اعضای خاندان حاکم در راس مدیریت این شبکه‌اند، دولت می‌تواند محتوای رسانه را تحت کنترل داشته باشد.»

امضاکنندگان به صورت خاص به پوشش گروه اخوان‌المسلمین در برنامه‌های الجزیره اشاره کرده و گفته‌اند نمایندگان سازمان‌هایی مانند حماس که از سوی وزارت امور خارجه آمریکا تروریست شناخته شده‌اند، مرتبا در برنامه‌های این شبکه حضور دارند.

در موردی دیگر در این نامه گفته شده است که الجزیره «ماه‌ها مشغول جاسوسی از تعدادی از مقام‌های آمریکایی حامی اسرائیل» بوده است.

امضاکنندگان با استناد به برنامه‌های پخش‌شده از الجزیره، این شبکه و زیرمجموعه‌های آن را «رفقای گرمابه و گلستان» دولت قطر در اشاعه نظرات این کشور عربی قلمداد کرده‌اند.

این نامه با طرح پنج پرسش درباره نحوه برخورد وزارت دادگستری با فعالیت الجزیره در آمریکا به پایان می‌رسد.

در یکی از پرسش‌ها آمده است: «لطفا توضیح دهید که چرا وزارت دادگستری شبکه الجزیره یا کارکنانش را ملزم به ثبت در چارچوب فارا نکرده است.»

شبکه الجزیره از سال ۱۹۹۶ فعالیت خود را آغاز کرد اما زمانی به اوج شهرت رسید که پس از حملات ۱۱ سپتامبر ویدیوهایی از بیانیه‌ها و اظهارات گروه القاعده به دست می‌آورد و پخش می‌کرد.

 

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More