شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشتمین روز تظاهرات آمریکا؛ استقرار گارد ملی در ۲۳ ایالت و وضع مقررات منع تردد در ۴۰ شهر

تظاهرات سراسری در آمریکا در اعتراض به کشته شدن جورج‌ فلوید، شهروند آمریکایی-‌آفریقایی‌تبار، به دست پلیس، به هشتمین روز خود رسیده و اعتراضات در حدی گسترش یافته که اعضای گارد ملی در شهر واشنگتن دی سی و ۲۳ ایالت مستقر شده‌اند.

در همین حال سی ان‌ان گزارش داد، در حداقل ۴۰ شهر آمریکا مقررات منع تردد اعمال شده است.

طبق نظرسنجی انجام شده از سوی شرکت مورنینگ کانسالت، که بر روی حدود دو هزار نفر بزرگسال در آمریکا صورت گرفته، ۵۴ درصد از مردم از تظاهرات در محکومیت کشته شدن فلوید حمایت کرده‌اند.

با وجودی‌که تظاهرات در بیشتر نقاط صلح‌آمیز بوده، در برخی نقاط اعتراضات به خشونت کشیده شده است. در چندین شهر ماموران پلیس هدف حمله قرار گرفته‌اند. در لاس وگاس یک مامور پلیس به ضرب گلوله کشته شد و چهار مامور دیگر در سنت‌لوییس مورد اصابت گلوله قرار گرفتند.  

در چندین شهر ناآرامی‌ها به غارت منجر شده که شدیدترین موارد آن در منهتن نیویورک گزارش شده است.

به گفته بیل دی‌بلازیو، شهردار نیویورک، تظاهرات در این شهر بسیار صلح‌آمیز بوده اما «عده‌ای که هیچ ارتباطی به اهداف تظاهرات نداشتند» دست به غارت و خرابکاری زدند. بیل دی بلازیو مقررات منع تردد از هشت شب تا پنج صبح (به وقت محلی) را تا یک‌شنبه تمدید کرد.

در نیویورک، پرستاران و کادر درمانی که در این مدت در خط مقدم مبارزه با کرونا در یکی از شدیدترین کانون‌های شیوع آن بوده‌اند روز سه شنبه برای حمایت از تظاهرات علیه خشونت پلیس به خیابان‌ها آمدند. آنان ضمن سر دادن شعار «زندگی سیاهان مهم است»، به احترام تظاهرات‌کنندگان زانو زدند.

یک روز پس از حمله پلیس به معترضان در نزدیکی کاخ سفید با گاز اشک‌اور و گلوله‌های پلاستیکی، روز سه شنبه تظاهرات ضد خشونت پلیس در واشنگتن از سر گرفته شد. از سوی دیگر، نیروهای امنیتی خیابان‌های چهار طرف کاخ سفید را بستند.

پایگاه خبری آکسیوس گزارش داد نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره در حال بررسی تصمیم روز دوشنبه ترامپ در استفاده از گاز اشک‌آور علیه تظاهرکنندگان صلح‌آمیز در نزدیکی کاخ سفید و بیرون راندن آنها از منطقه را بررسی می‌کنند. گفته می‌شود ترامپ از این موقعیت برای عکس گرفتن در کنار کلیسای سنت جان در نزدیکی کاخ سفید استفاده کرده است.

در همین حال میج مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در سنا، از تصویب یک قطعنامه که از سوی چاک شومر، رهبر اقلیت دموکرات، تهیه شده بود جلوگیری کرده است. به گزارش پایگاه خبری آکسیوس، این قطعنامه حمله با گاز اشک‌آور به تظاهرات‌کنندگان را محکوم کرده بود.  

به گزارش شبکه سی‌بی‌ای، روز سه شنبه تظاهرات در شهر مینیاپولیس در ایالت مینه‌سوتا، مبدا شروع تظاهرات، صلح‌آمیز بوده اما پلیس تعداد زیادی را به دلیل نقض مقررات تردد دستگیر کرده است.   

از سوی دیگر، سازمان حقوق بشر مینه‌سوتا اعلام کرده قصد دارد رفتارهای پلیس مینیاپولیس را در یک دهه اخیر مورد تحقیق و تفحص قرار دهد.  

در شهر سیاتل آمریکا، پلیس برای متفرق کردن تظاهرات‌کنندگانی که در اعتراض به قتل جورج فلوید، شهروند آمریکایی‌آفریقایی‌تبار به دست پلیس، به خیابان‌ها آمده بودند از گاز اشک آور و وسایل آتش‌زا استفاده کرد. پلیس در این شهر وضعیت شورش اعلام کرد که تظاهرات‌کنندگان بطری و مواد آتش‌زا به سمت پلیس پرتاب می‌کنند.

پلیس بالتیمور اعلام کرد در حاشیه تظاهرات صلح‌آمیز در این شهر عده‌ای به سمت ماموران و تظاهرکنندگان وسایل آتش‌زا و اشیاء دیگر پرتاب کردند.

میلیون‌ها نفر از کاربران فضای مجازی روز سه شنبه با استفاده از عکس مستطیل‌های سیاه‌رنگ، حمایت و همدلی خود را با جنبش «زندگی سیاهان مهم است» اعلام کرده‌اند.

این حرکت اعتراضی از صنعت موسیقی آغاز شد و به شبکه‌های اجتماعی رسید و بسیاری از موسسات بزرگ فعایت‌های آن‌لاین خود را متوقف کرده و عکس مستطیل‌های سیاه را پست کردند.

هشتگ‌های سه‌شنبه تاریک فضای مجازی را پر کرده و موسیقیدان‌ها، بازیگران، موزه‌های بزرگ، شرکت‌های فضای مجازی و کاربران عادی در این جنبش شرکت داشته‌اند.

تظاهرات اخیر در آمریکا، در اعتراض به مرگ جورج فلوید، در روز دوشنبه گذشته در شهر مینیاپولیس آغاز شد، اما با وجود بازداشت درک شاوین، مامور سابق پلیس آمریکا به اتهام این قتل، اعتراضات همچنان ادامه یافت.

در متن کیفرخواست این مامور سابق پلیس آمریکا آمده بود که زانوی متهم به طور کلی هشت دقیقه و ۴۶ ثانیه روی گردن جورج فلوید بوده است. دو دقیقه و ۵۳ ثانیه از این زمان در حالی بوده که فلوید از هوش رفته بود.

این در حالی است که وکیل خانواده جورج فلوید روز دوشنبه اعلام کرد که کالبد شکافی نشان داد همان چیزی که در ویدیو مشاهده می‌شود سبب قتل فلوید  بوده است؛خفگی ناشی از فشار زانوی یک مامور پلیس به گردن جورج فلوید و وزن دو مامور پلیس دیگر روی کمر او سبب شده تا راه رسیدن خون به مغز و راه تنفس او مسدود شود، همه پلیس‌های حاضر در قتل او نقش داشتند.   

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More