شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هجوم ایرانیان به ترکیه برای خرید ملک و گرفتن شهروندی این کشور

 

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت با تشدید تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی و کاهش شدید ارزش پول ملی ایران، ایرانیان در ترکیه به دور زدن قوانین اقدام به خرید ملک جهت گرفتن گذرنامه ترکیه‌ای می‌کنند.

این گزارش نوشت ایرانیان با یافتن روش‌های دور زدن محدودیت‌های نقل و انتقال پول، در بین اتباع خارجی صاحب ملک در ترکیه، جایگاه دوم را به خود اختصاص داده‌اند. عراقی‌ها همچنان در صدر اتباع خارجی صاحب ملک در ترکیه‌اند.

به نوشته این خبرگزاری در یک مجتمع بزرگ مسکونی و تجاری، بیشتر زبان فارسی به گوش می‌خورد تا زبان ترکی استانبولی.

رویترز به نقل از یک ایرانی که در حال حاضر برای مشتریان ملک در استانبول واسطه‌گری می‌کند نوشت صدها متخصص ایرانی مجبور به «انتقال پول از راه‌های پرمخاطره» به ترکیه شده‌اند. این واسطه که نامش فاش نشده به «غیرقانونی» بودن انتقال پول ایرانیان اذعان کرده و گفته است در صورت بازگشت به ایران به اتهام «پول‌شویی» بازداشت می‌شود.

او گفت: «هیچ راه قانونی برای این کار نیست، پس ما به آنها در انتقال پول کمک می‌کنیم. من چکاره‌ام که این کار را کنم. در اصل باید بانک این کار را کند.»

سیاست «فشار حداکثری» دولت آمریکا با هدف زمین‌گیر کردن اقتصاد ایران و کشاندن این کشور به پای میز مذاکره برای یک توافق هسته‌ای جدید در پی خروج از توافق برجام در سال گذشته و برقراری تحریم‌های نفتی و بانکی علیه این کشور، دولت ایران را مجبور به محدود کردن حجم مجاز ارز نزد شهروندان کرده است. 

اما به گفته تحلیلگران، این اقدامات دولت در راستای تقویت ارزش ریال موفقیت‌آمیز نبوده و دولت را برای نجات اقتصاد مجبور به روی آوردن به تجارت تهاتری کرده است.

تعدادی از ایرانیانی که در ترکیه اقدام به خرید ملک کرده‌اند به رویترز گفتند علت انتخاب این کشور، فرهنگ اسلامی حاکم بر این کشور و سهولت ثبت کسب و کار به عنوان یک خارجی است. ترکیه تحریم‌های آمریکا علیه ایران را رعایت نمی‌کند. از طرفی دولت ترکیه نیز پس از رکود اقتصادی سال گذشته، شرایط اعطای شهروندی به اتباع خارجی را تسهیل کرده است.

اتباع خارجی که که به مدت سه سال، ملک خریداری‌شده خود را به فروش نرسانند گذرنامه دائمی ترکیه را دریافت می کنند.

به نوشته رویترز، اقدام ایرانیان طبقه متوسط به خرید ملک در ترکیه با منزله یافتن حاشیه‌ای امن برای فرار از تحریم‌های آمریکاست. آمریکا در جدیدترین اقدام، تحریم‌های جدیدی را به تحریم‌های قبلی بانک مرکزی ایران افزود.

بنا بر این گزارش، تعداد املاک خریداری‌شده توسط ایرانیان در ترکیه در هشت ماه اول سال جاری حدودا دو برابر شده است.

مدیر یک شرکت مشاوره ترک به رویترز گفت ایرانی‌ها قبلا در اورپا، آمریکا یا کانادا اقدام به خرید ملک می‌کردند، ما با اتخاد سیاست‌های ضدمهاجرتی درآمریکا و شیوع بیگانه‌هراسی در اروپا، به کشور ترکیه روی آورده‌اند. 

از سپتامبر سال گذشته تاکنون، دولت ترکیه به بیش از ۹۸۱ تبعه خارجی شهروندی اعطا کرده که بیش از۲۵۰ نفر از آنان ایرانی بودند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More