شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نیکی هیلی: با حضور روحانی در جلسه فوق‌العاده شورای امنیت موافقم

 

نیکی هیلی، سفیر امریکا در سازمان ملل، می گوید که جلسه فوق العاده‌ای در اوایل مهرماه سال جاری برای بررسی نقش ایران در تهدید ثبات و صلح بین‌الملل در شورای امنیت برگزار خواهد شد که رئیس‌جمهور کشورش، دونالد ترامپ، آن را مدیریت خواهد کرد.

هیلی در کنفرانسی خبری که روز سه‌شنبه، ۱۴ شهریور ماه برگزار شد، به ارائه گزارشی از برنامه‌های دفتر نمایندگی امریکا برای ماه سپتامبر پرداخته و ایران را مشکل اصلی بحران در خاورمیانه عنوان کرد. او افزود، ترامپ ریاست جلسه پیش‌رو را بر عهده خواهد داشت تا «از نقض قوانین بین‌الملل توسط ایران و کل بی‌ثباتی‌هایی که ایران در تمامی منطقه خاورمیانه ایجاد می کند سخن بگوید.»

هیلی در دو سال گذشته بارها تلاش کرده است تا ایران و موضوعات مربوط به آن را به شورای امنیت بکشاند اما تلاش‌های وی در این زمینه تا کنون موفقیت‌آمیز نبوده است.

آمریکا در ماه سپتامبر ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را به عهده دارد و جلسه‌ فوق العاده در مورد ایران قرار است در روز چهارم مهرماه برگزار شود.

طبق قوانین شورای امنیت اگر جلسه فوق‌العاده‌ای در مورد کشوری در این شورا برگزار شود، کشور مذبور می‌تواند نماینده‌ای برای بیان دیدگاه‌های خود به این جلسه بفرستد.

نیکی هیلی در پاسخ به سوال خبرنگاری که در مورد احتمال حضور حسن روحانی، رییس جمهور ایران، در این جلسه سوال کرده بود گفت این بستگی به تصمیم خود ایشان دارد. وی همچنین افزود که با حضور روحانی در این جلسه موافق است.

هیلی در مورد ایران گفت: «نگرانی‌های رو به افزایشی در مورد ایران وجود دارد که برخی از آنها قدیمی و برخی جدیدند. اما فکر می‌کنم اگر به گستره حمایت ایران از تروریسم، آزمایش‌های موشک بالستیک و فروش اسلحه آنها، مانند آنچه در مورد حوثی‌ها در یمن می‌بینیم، نگاه کنید، تمامی‌شان نقض قطعنامه‌های شورای امنیت هستند و همه آنها می‌توانند تهدید منطقه باشند که موضوعاتی هستند که جامعه بین‌الملل باید در مورد آنها صحبت کند.»

سفیر امریکا در سازمان ملل افزود: «ما باید به نحوی اقدام کنیم که مطمئن شویم ایران، مثل هر کشور دیگری، در راستای نظم بین‌الملل عمل می‌کند. ما همچنان ایران را، چه در لبنان، چه در یمن و چه در سوریه، فعال در مسائلی می‌بینیم که سازنده نیستند. در مشکلات تمامی این کشورها ما تنها یک فاکتور می‌بینیم و آن حضور ایران است.»

در مورد تحریم‌های ایران هیلی به مواضع قبلی دولت ترامپ اشاره کرده و گفت ما از جامعه بین‌الملل خواسته بودیم که در برابر نقض قطعنامه‌های شورای امنیت توسط ایران واکنش نشان دهد اما هیچ پاسخی ندیدیم. وی افزود تحریم ایران و خروج از برجام به خاطر نقض قطعنامه‌های سازمان ملل از طرف ایران است.

دولت دونالد ترامپ پیش از این بارها ایران را به نقض قطعنامه‌های شورای امنیت، به علت فروش سلاح به حوثیان یمن، متهم کرده است. گزارشگرهای مستقل سازمان ملل نیز پیشتر اعلام کرده بودند که ایران نتوانسته است تدابیر لازم برای جلوگیری از ارسال مستقیم یا غیرمستقیم، فروش یا انتقال موشک‌های بالستیک کوتاه برد و سایر تجهیزات به شورشیان حوثی را اتخاذ کند. ایران فروش سلاح به یمن را به صورت رسمی تکذیب کرده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More