شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نیویورک پست: نیکی هیلی مأموریت اصلاح توافق هسته‌ای را به عهده گرفته است

 

روزنامه نیویورک پست در گزارشی در مورد دیدار اخیر نمایندگان کشورهای عضو شورای امنیت با دولت ترامپ در کاخ سفید، می‌نویسد نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل، مأموریت اصلاح توافق هسته‌ای را به‌عهده گرفته است.

در این گزارش آمده است: «چه کسی می‌داند که آیا برنامه دیداری که نیکی هیلی برای نمایندگان اعضای شورای امنیت برای دیدار از کاخ سفید روز دوشنبه و صرف نهار با پرزیدنت ترامپ و اعضای دولت او ترتیب داده بود اثربخش بوده است یا نه. اما در این مورد ویژه که مربوط به موضوع‌هایی مانند ایران و کره شمالی بوده حتماً می‌تواند مؤثر واقع شود.

نیکی هیلی این نمایندگان را به تماشای بقایای یک موشک و تسلیحات ضبط شده‌ای در پایگاه نظامی آناکوستا- بولینگ برد که ایرانی‌ها برای ادامه جنگ داخلی یمن به شورشیان حوثی داده بودند. هدف نیکی هیلی از این مأموریت نشان دادن نقض قطع‌نامه‌های سازمان ملل از سوی ایران است. بیشتر نمایندگانی که در این دیدار شرکت داشتند فکر می‌کنند که توافق هسته‌ای با ایران که در دوران اوباما امضاء شده است یک سند دیپلماتیک غیرقابل تغییر است.

اما از دید ترامپ و نیکی هیلی، این توافق عمیقاً ناقص و باید اصلاح شود. در غیر این صورت باید لغو شود. اینجاست که دیپلماسی نیکی هیلی مشخص می‌شود، زیرا نظر شورای امنیت در واقع تعیین‌کننده موضوع نیاز به اصلاح توافق هسته‌ای می‌باشد.

و به‌نظر می‌رسد سیاست نیکی هیلی می‌تواند مؤثر واقع شود. زیرا اکنون جاناتان آلن سفیر موقت انگلستان در سازمان ملل با ارسال توئیتی گفته است: «نیکی هیلی در دیدار روز دوشنبه شواهد مشخصی از ارسال موشک و تسلیحات از سوی ایران به حوثی‌ها را در معرض نمایش گذاشت.»

و فرانسه نیز به نظر می‌رسد با موضع واشنگتن در این مورد نزدیک شده است و سفیر آنها در سازمان ملل فرانسوا دلاتره دیروز به خبرنگاران گفته است: «فرانسه ضمن حمایت از توافق هسته‌ای خواهان رسیدگی به موضوع موشک‌های بالستیکی ایران و دخالت‌های منطقه‌ای آن است.»

آیا همه اعضای شورای امنیت نهایتاً با موضع واشنگتن در مورد ایران همسو خواهند شد؟ بعید است. اما تلاش نیکی هیلی نشان داده است که بخت اجماع برای اصلاح توافق هسته‌ای افزایش پیدا کرده است.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More