شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نیویورک پست: ایران در حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی نقش داشته است

روزنامه نیویورک پست در گزارشی از وجود اسنادی مبنی بر نقش مستقیم و مادی جمهوری اسلامی ایران در حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی در ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۱۲ که جان چهار آمریکایی را نیز گرفت، خبر داده است.

کنت آر. تیمرمن، نویسنده این گزارش که با عنوان «چرا دولت آمریکا تایید نمی‌کند ایران حملات بنغازی را تامین مالی کرده؟» تاکید کرد این اسناد هنوز از سوی دولت آمریکا منتشر شده و بدون هیچ دلیلی در «بروکراسی دولتی» نگاه داشته شده است.

این گزارش با استناد به اظهارات افسرانی از سیا، شرکت‌های نظامی و منابعی در نیروهای ویژه آمریکایی، از وجود دست‌کم ۵۰ سند خبر می‌دهد که نشانگر هشدارها درباره عملیات نیروهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران در بنغازی است.

برخی از این اسنادها، حتی یک حمله از سوی جمهوری اسلامی ایران علیه دیپلمات‌ها و مراکز آمریکا در بنغازی را پیش‌بینی کرده بودند.

به نوشته نیویورک پست، این اسناد حتی برای کمیته برگزیده مجلس نمایندگان برای تحقیق درباره حمله بنغازی به ریاست تری گاودی، نیز غیرقابل دسترس بوده است.

این روزنامه به نقل از منابع خود اضافه می‌کند که نیروهای اطلاعاتی آمریکا در ماه‌های پیش از وقوع این حمله، تحرکات نیروهای ایرانی در بنغازی را به دقت زیر نظر داشتند.

تیمرمن اضافه می‌کند که در فوریه سال ۲۰۱۱، یکی از پیمانکاران خصوصی نظامی از شهر بنغازی با او تماس گرفت و گفت که اعضای نیروی قدس سپاه پاسداران در اولین روزهای شورش علیه معمر قذافی، آشکارا در خیابان‌های بنغازی قدم می‌زدند. در واقع «در آن زمان، حضور آنان یک راز آشکار بود.»

بر اساس این گزارش، در تابستان سال ۲۰۱۲، ماموران سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا در بنغازی و طرابلس، مقامات آمریکایی از جمله سفیر وقت آمریکا در لیبی را از آمادگی ایران برای انجام یک حمله تروریستی علیه کنسولگری آمریکا در بنغازی مطلع می‌کنند.

این آماده‌سازی‌های ایران موجب می‌شود که اندی وود، افسر امنیت نظامی و سرهنگ نیروهای ویژه آمریکا در لیبی، در نامه‌های به فرمانده خود در ژوئن ۲۰۱۲ از پرداخت پول از سوی ایران به گروه شبه‌نظامی انصارالشریعه خبر داد.

نیویورک پست تاکید می‌کند که تا به امروز فقط تعداد معدودی از اسناد به شدت ویرایش شده درباره عملیات ایران در بنغازی منتشر کرده است.

این نشریه اضافه می‌کند که در تمام دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، مقام‌های آمریکایی از حضور نیروهای سپاه قدس در بنغازی مطلع بوده‌اند و بارها تهدید شده بودند که اگر این اطلاعات را منتشر کنند، تحت پیگرد قرار می گیرند.

نیویورک پست در میان این مسئولان آمریکایی، از ژنرال مایکل فلین، مدیر سازمان اطلاعات دفاعی آمریکا در زمان اوباما نام می‌برد.

گزارشگر نیویورک پست سپس از اسنادی خبر می‌دهد که از سوی یک منبع ایرانی به دست او رسیده و از تلاش مقام‌های آمریکایی برای مخفی نگاه داشتن اسناد در این زمینه مصون بوده است.

این اسناد، شامل سند واریز الکترونیکی ۱/۹ میلیون یورو مربوط به یک عملیات پولشویی نیروی قدس سپاه پاسداران در مالزی است که پیشتر هرگز علنی نشده بود. این اسناد نشان می‌دهد که چگونه جمهوری اسلامی ایران برای تامین مالی حمله بنغازی از نظام مالی بین‌المللی سوءاستفاده کرده است.

همچنین بر اساس این گزارش، نیروهایی از حزب‌الله لبنان در اجرای این حمله و کسانی چون بابک زنجانی در تامین مالی آن نقش داشته‌اند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More