شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نیویورک تایمز: ماموران اسرائیل نفر شماره دو القاعده را در تهران کشتند؛ ایران: تکذیب می‌کنیم

 

نیویورک‌تایمز به نقل از چهار منبع آگاه گزارش داد ماموران امنیتی اسرائیل در ۱۷ مرداد به درخواست آمریکا ابومحمد المصری، نفرشماره دو القاعده، را به همراه دخترش در یکی از خیابان‌های تهران کشتند. در پی انتشار این گزارش، وزارت امور خارجه ایران آن را تکذیب کرد.

المصری ۵۸ ساله که از بنیانگذاران القاعده و طراح حمله به سفارت‌های آمریکا در آفریقا در ۱۹۹۸ بوده در سالگرد همین حمله‌ها کشته شد. دختر او نیز که در این عملیات کشته شد، همسر سابق حمزه بن لادن، فرزند اسامه بن لادن، بود.

به گزارش نیویورک تایمز، در حمله‌های سال ۱۹۹۸ به سفارت‌های آمریکا در کنیا و تانزانیا ۲۲۴ نفر کشته شدند. اف‌بی‌آی در ازای اطلاعات برای دستگیری المصری ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود.

انتشار این گزارش در حالی است که روز شنبه ۲۴ آبان، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران آن را «سناریوپردازی‌های هالیوودی» مقام‌های آمریکا و اسراییل خواند.

سعید خطیب‌زاده آمریکا و اسراییل را متهم کرد که هر از چند گاه تلاش می‌کنند «با دروغ‌پردازی و درز اطلاعات ساختگی به رسانه‌ها، ایران را مرتبط با چنین گروه‌هایی به تصویر بکشند».

او همچنین حضور اعضای القاعده را در ایران تکذیب کرد. پیش از این نیز مقامات جمهوری اسلامی گزارش‌ها درباره حضور اعضای القاعده در ایران را رد کرده بودند.

نیویورک‌تایمز به نقل از مقام‌های امنیتی آمریکا نوشت المصری از سال ۲۰۰۳ در ایران بازداشت شده بوده اما دست‌کم از سال ۲۰۱۵ آزادانه در محله پاسداران تهران زندگی می‌کرده است.

گزارش نیویورک‌تایمز درباره کشته شدن «فرد شماره دو القاعده به همراه دخترش» در تهران درحالی منتشر شده که شامگاه جمعه ۱۷ مرداد منابع امنیتی در تهران از «کشته شدن یک پدر و دختر لبنانی با شلیک موتورسواران ناشناس» در نزدیکی محل اقامت خانواده ابومهدی المهندس در خیابان پاسداران خبر دادند.

این منابع کشته شدگان را مریم داوودی و حبیب داوودی معرفی کردند و قتل آنها را «ترور» خواندند.

در آن زمان برخی منابع این دو نفر را با حزب‌الله لبنان مرتبط می دانستند، اما به گزارش نیویورک تایمز، چندین منبع آگاه لبنانی که روابط نزدیکی با جمهوری اسلامی دارند از وجود چنین فردی ابراز بی‌اطلاعی کرده بودند.

به گزارش نیویورک تایمز، شیوه کشتن المصری و دخترش به دست دو موتورسوار مسلح، به روش ماموران اسرائیلی در ترور دانشمندان هسته‌ای ایران شباهت دارد.  

یکی مقام امنیتی به نیویورک تایمز گفته است «حبیب داوودی» نام مستعاری بوده که مقامات ایرانی به المصری داده بودند. ماه گذشته نیز نبیل نعیم، یکی از رهبران جهاد اسلامی مصر، در گفت‌وگویی با العربیه المصری را دوست قدیمی خود خواند و ادعای مشابهی را مطرح کرد.

به گزارش نیویورک تایمز، برخی کارشناسان تروریسم معتقدند جمهوری اسلامی ممکن است با این هدف به مقام‌های القاعده اجازه حضور در تهران را داده، که این گروه در آینده در ایران عملیاتی انجام ندهد. از سوی دیگر برخی مقامات ضد تروریسم آمریکا معتقدند ایران به این دلیل به مقام‌های القاعده اجازه ماندن داده تا آنها بتوانند عملیات‌ خود علیه آمریکا را پیش ببرند.

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More