شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نیویورک تایمز: انفجار نطنز برنامه هسته‌ای ایران را دو سال به تاخیر انداخت

در حالی که مرکز تولید سانتریفیوژهای پیشرفته ایران در نظز با انفجار و آتش‌سوزی تخریب شده، نیویورک تایمز به نقل از دو مقام امنیتی آگاه، گزارش داد دوسال طول می‌کشد تا ایران بتواند برنامه هسته‌ای خود را به شرایط پیش از انفجار نطنز بازگرداند.

به گزارش نیویورک تایمز، این دو مقام از آخرین برآوردهای آمریکا و اسرائیل از خسارت‌های نطنز اطلاع دارند.

بنابر این گزارش، در یک مطالعه دیگر برآورد شده که ایران برای بازگرداندن ظرفیت تولید سانتریفیوژ خود، به یک سال زمان نیاز دارد.

روز جمعه نیز یک انفجار بزرگ دیگر آسمان شرق تهران را روشن کرد. اگرچه هنوز دلیل مشخصی برای این انفجار به اثبات نرسیده، اما مشخص شده که این آتش سوزی در نزدیکی یک پایگاه موشکی رخ داده است.

به گزارش نیویورک تایمز، اگر ثابت شود که باز هم حمله‌ای صورت گرفته، برای طرف ایرانی تکان‌دهنده خواهد بود چرا که مشخص می‌شود در تاسیسات هسته‌ای و موشکی آنها که تحت شدیدترین مراقبت‌ها قرار دارند، نفوذ رخ داده است.

این گزارش می افزاید: اگرچه ایران اطلاعات زیادی در مورد انفجارها ارائه نداده، مقامات غربی پیش‌بینی می‌کنند برخی اقدامات تلافی‌جویانه ایران در راه باشد که از آن جمله می توان به حمله‌های احتمالی علیه نیروهای آمریکا و متحدانش در عراق و یا انجام دوباره حملات سایبری اشاره کرد. در گذشته، این حمله‌های سایبری موسسات مالی آمریکایی، یک کازینوی بزرگ در لاس وگاس، یک سد در حومه نیویورک و اخیرا یک سیستم آب‌رسانی در اسرائیل را هدف قرار داده بود.

چند تن از مقاماتی که درمورد انفجار نطنز اطلاعات دارند در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز ابعاد این انفجار را از لحاظ پیچیدگی با حملات سایبری استاکس‌نت به تاسیسات هسته‌ای ایران در ده سال قبل مقایسه کرده‌اند. طراحی حملات سایبری به تاسیسات هسته‌ای ایران یک سال به طول انجامیده بود.

بنابر این گزارش، فرضیه اصلی این است که احتمالا در قسمتی از تاسیسات، مانند مسیر لوله گاز، یک وسیله منفجره کار گذاشته شده باشد. اما برخی دیگر از کارشناسان این احتمال را هم مطرح می کنند که ممکن است ذخیره گاز تاسیسات نطنز از طریق حمله سایبری منفجر شده باشد.

به گزارش نیویورک تایمز، برخی مقامات می‌گویند که آمریکا و اسرائیل در حال پیشبرد یک استراتژی مشترک هستند. این استراتژی‌ها شامل حمله‌های مخفی است که در حد جنگ نباشند، مانند از بین بردن فرماندهان سپاه پاسداران و نیز به عقب انداختن برنامه هسته‌ای ایران.

این گزارش با اشاره به اقدام ایران در ارسال چهار کشتی حامل سوخت به ونزوئلا، پیش‌بینی کرد رویارویی بعدی به همین دلیل صورت بگیرد چرا که آمریکا تاکید کرده که اجازه نخواهد داد این کشتی‌ها برخلاف تحریم‌های آمریکا به ونزوئلا برسند.

این گزارش می‌افزاید، مقامات آمریکایی و اسرائیلی انتظار دارند همانطور که پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس، اتفاق افتاد، واکنش تلافی‌جویانه ایران محدود باشد.   

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More