شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نیویورک تایمز: اعتراضات در ایران نتیجه اشتباه محاسبه جناح‌های سیاسی است

 

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی از ایران می‌نویسد تظاهرات اعتراضی گسترده که اکنون همه شهرهای ایران را فرا گرفته است، درحالی وارد ششمین روز خود می‌شود که تاکنون ۲۱ کشته به‌جا گذاشته و رهبر مذهبی کشور این اعتراضات را هدایت‌شده از سوی دشمنان ایران خوانده است.

اما این اعتراضات اشتباه محاسبه هر دو جناح اصلاح‌طلب و تندروی حکومتی است که برای کسب قدرت غالب در حکومت، در سال‌های گذشته با یکدیگر رقابت داشته‌اند.
نیویورک تایمز می‌نویسد: «روز گذشته دیگر رهبران ایران توانایی بی‌تفاوت ماندن در مورد این اعتراضات را از دست داده بودند. درحالی که آیت‌الله خامنه‌ای اعتراضات مردم ایران را به دشمن خارجی نسبت داده است، اما واقعیت این است که در فرای این تظاهرات خشم این مردم متوجه تمامی سیستم سیاسی حاکم است.
درحالی که اعتراضات سال۲۰۰۹ که سراسر ایران را پوشانده بود به رهبری طبقات شهری و متوسط بود، اعتراضات کنونی از سوی جوانان ناراضی کشور از مناطق روستایی، شهری و کلان شهری کشور است که راهی را برای ابراز خواسته‌های خود یافته است.
از دید آنها، سیستم سیاسی کنونی با به گروگان گرفتن و انحصار همه منافع اقتصادی کشور برای خود به فقر و بیکاری جوانان که نیمی از جمعیت کشور هستند دامن زده است.
از دید آنها، رژیم حاکم با در دست داشتن انحصار بر درآمدهای کشور میلیاردها دلار خرج برنامه‌های نفوذ و گسترش خود در کشورهای خارجی مانند عراق و سوریه و لبنان کرده است.
ایرانی‌ها اکنون متوجه هستند با جزئیات بودجه‌ای که دولت روحانی افشاء کرده است، میلیاردها دلار از ثروت مملکت خرج سازمان‌های تبلیغاتی افکار تندروها، نیروهای انتظامی، سپاه پاسداران و گروه‌ها و بنیادهای مذهبی می‌شود تا طبقه روحانی را در کشور ثروتمند و در قدرت نگه دارد.
هم‌زمان این بودجه پیشنهاد قطع یارانه‌های میلیون‌ها ایرانی، افزایش قیمت بنزین و شهریه مدارس خصوصی را داده است.
به گفته نیویورک تایمز، افشای این جزئیات بودجه سال آینده به منظور برانگیختن نارضایتی مردم بوده است و این تاکتیک مؤثر واقع شده. بیش از ۴۰میلیون کاربر برنامه پیام‌دهی تلگرام در کشور نسبت به این ارقام بودجه واکنش نشان داده‌اند.

مهدی ۳۳ساله، از شهر فقیر ایذه در خوزستان می‌گوید: «من از دیدن این ارقام عصبانی شدم. همه این سازمان‌های مذهبی مربوط به دولت و نظام پول‌ها را برای خودشان برمی‌دارند و آن‌وقت ما در بیکاری و فقر هستیم».

محمد علی‌نژاد در تهران می‌گوید او وقتی خبر تظاهرات مشهد را شنید «از خوشحالی سرازپا نمی‌شناخت». او می‌گوید: «من آرزو دارم این آخوندها بروند. آنها زندگی ما را نابود کرده‌اند. اهمیتی ندارد حتی اگر ایران یک عراق و سوریه دیگر بشود. به‌شرطی که آخوندها بروند. فردای رفتن آنها ما به فکر ساختن دوباره‌ی میهنمان خواهیم بود.»
 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More