شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
در آستانه شروع نشست‌های امنیتی در ورشو

نیویورک تایمز: آمریکا برنامه مخفیانه خود برای خراب‌کاری در اهداف موشکی ایران را تقویت کرده است

 

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که دولت کنونی آمریکا، برنامه مخفی خراب‌کاری در اهداف و تلاش‌های موشکی ایران را تقویت کرده است.

بر اساس داده‌های این گزارش که روز چهارشنبه ۱۴ بهمن‌ منتشر شده است؛ از هنگامی که مایک پمپئو، وزیر خارجه کنونی ایالات متحده، در سال ۲۰۱۷ در مقام رییس سازمان امنیتی ملی آمریکا، سی.آی.ای، منصوب شد؛  برنامه مخفی خراب‌کاری در اهداف موشکی ایران با منابع جدیدتری تقویت شده است. در این گزارش به دوبار تلاش ناموفق ایران برای پرتاب ماهواره به فضا اشاره شده است.

نویسندگان  نیویورک تایمز می‌گویند گزارش خود را بر پایه اطلاعات کسانی تهیه کرده است که پیش‌تر یا در حال حاضر با این برنامه مخفی همکاری داشته‌اند.

بر اساس اطلاعات آمده در این گزارش، این برنامه مخفی از اوایل دوران ریاست جمهوری اوباما، رییس جمهوری پیشین ایالات متحده، تا حالا ادامه داشته است. حتی در زمان بوش، رییس جمهوری قبلی آمریکا، ارسال  قطعات قلابی هواپیما به ایران، با این برنامه سری سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده مرتبط بوده است.

نیویورک تایمز با اشاره به صحبت‌های امیرعلی حاجی‌زاده از فرماندهان ارشد نیروی هوا‌فضای سپاه پاسداران با تلویزیون دولتی ایران در سال ۲۰۱۶ نوشته است: برخی از مقام‌های نظامی در ایران، حتی پیش از خروج آمریکا از برجام نیز انگشت اتهام را به سوی ایالات متحده نشانه گرفته بودند. این فرمانده سپاه در آن مقطع زمانی گفته بود که آمریکا قصد دارد اقدامات خراب‌کارانه خود در پیشبرد برنامه اتمی ایران را درباره برنامه‌های موشکی  ایران نیز تکرار کند.

ایران در تمامی این سال‌ها مدعی بوده است که توسعه برنامه‌های موشکی‌اش صرفا جنبه دفاعی و بازدارندگی دارد. مقام‌های ایرانی همچنین بارها تاکید کرده‌اند که بر سر برنامه موشکی خود حاضر به مذاکره و دادن هیچ امتیازی نیستند.

اخیرا کشورهای عضو اتحادیه اروپا، سه‌شنبه دو هفته پیش ۱۶ بهمن، با صدور بیانیه‌ای مشترک، از ادامه و گسترش فعالیت‌های موشکی ایران عمیقا ابراز نگرانی کردند. در این بیانیه، از دولت ایران خواسته شده بود که برنامه تولید موشک‌های بالستیک خود را متوقف کند.

سه روز پس از انتشار این بیانیه، نیروهای سپاه پاسداران، از یک مرکز زیرزمینی تولید موشک و همچنین یک موشک هوشمند بالستیک با نام «دزفول» رونمایی کردند.

در قطعنامه ۲۲۳۱  شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۱۵، از دولت ایران خواسته شده است که برای هشت سال از کار و آزمایش بر روی موشکی‌های بالستیک، که توان حمل کلاهک‌های اتمی دارند، خودداری کند.

انتظار می‌رود چگونگی برخورد با برنامه موشکی ایران، از محورهای اصلی گفت‌وگوها جاری در نشست امنیتی ورشو با عنوان آینده صلح و امنیت خاورمیانه باشد. این نشست امروز پنجشنبه به دعوت و میزبانی آمریکا و لهستان در ورشو، پایتخت لهستان، با حضور نمایندگان ۶۰ کشور برگزار می‌شود.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More