شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نیویورک‌تایمز: دونالد ترامپ درباره اقدام علیه سایت هسته‌ای نطنز نشستی در کاخ سفید برگزار کرد

نیویورک‌تایمز به نقل از چهار مقام کنونی و پیشین آمریکا گزارش داد دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، روز پنج‌شنبه با مشاوران خود در کاخ سفید در مورد اینکه آیا گزینه‌ای برای اقدام علیه سایت هسته‌ای نطنز ایران طی هفته‌های آینده وجود دارد یا نه، نشستی برگزار کرده است.

بنابر این گزارش، نشست روز پنج‌شنبه دونالد ترامپ با معاون و مشاورانش در کاخ سفید، بعد از انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار شده است، گزارشی که در آن آژانس از افزایش ذخیره موادهسته‌‌ای ایران خبر داد و اعلام کرد که میزان ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران به ۱۲ برابر میزان مجاز در توافق هسته‌‌ای رسیده است.

در گزارش آژانس همچنین عنوان شد که ایران بخشی از سانتریفیوژهای پیشرفته خود را در این منطقه برخلاف توافق هسته‌ای به تاسیسات زیر زمینی منتقل کرده است.

نیویورک‌تایمز نوشت که پس از آنکه دونالد ترامپ در نشست روز پنج‌شنبه از مشاورانش سراغ گرفت که آیا گزینه‌ای برای حمله به تاسیسات هسته‌ای نطنز وجود دارد، مشاوران ترامپ از جمله معاونش مایک پنس، مایک پمپئو وزیر خارجه و کریس میلر سرپرست پنتاگون، به ترامپ هشدار داده‌اند هرگونه حمله به تاسیسات ایران در هفته‌های پایانی دولت او می تواند «به راحتی به یک درگیری بزرگ‌تر» منجر شود.

بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز، هرگونه حمله احتمالی، چه موشکی و چه سایبری، بر سایت نطنز متمرکز خواهد بود، جایی که طبق گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آن بیش از ۱۲ برابر میزان مجاز در توافق هسته‌ای اورانیوم غنی‌شده ذخیره شده است.

در این گزارش اشاره شده پس از آنکه مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده  و مارک میلی، رییس ستاد کل ارتش آمریکا در نشست روز پنج‌شنبه کاخ سفید نسبت به خطرهای احتمالی حمله نظامی به ایران هشدار دادند، مقام‌های حاضر در این نشست در پایان به این عقیده رسیدند که حمله موشکی علیه ایران منتفی خواهد بود.

با این حال مقام‌های آگاه به نیویورک‌‌تایمز گفتند که دونالد ترامپ ممکن است همچنان به دنبال راه‌های دیگری برای حمله به دارایی‌ها و متحدان ایران باشد.

بنابر این گزارش، یک روز پیش از  نشست روز پنج‌شنبه دونالد ترامپ با مشاورانش کاخ سفید، گروهی کوچک‌تر از مشاوران امنیت ملی رییس‌جمهوری آمریکا نیز در مورد ایران جلسه تشکیل داده بودند.

نیویورک تایمز تاکید کرد از هفته گذشته که دونالد ترامپ اقدام به برکناری مارک اسپر، وزیر دفاع پیشین و برخی دیگر از معاونان او کرد، مقام‌های وزارت دفاع و امنیت ملی آمریکا در مورد احتمال تصمیم ترامپ به انجام عملیات آشکار یا مخفیانه علیه ایران و سایر نیروهای متخاصم منطقه ابراز نگرانی کرده‌اند.

پیشتر و در بامداد پنج‌شنبه ۱۲ تیر ماه سال‌جاری انفجاری در تاسیسات هسته‌ای نطنز رخ داد که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران ابتدا آن را یک «حادثه» توصیف کردند اما سپس بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، در پانزدهم تیر ماه به طور مشخص اعلام کرد که انفجار تاسیسات هسته‌ای نطنز در «مرکز ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته» رخ داده است و در توصیف اهمیت آن گفت که این انفجار می‌تواند در میان مدت بر فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی ایران وقفه ایجاد کند.

برخی رسانه‌ها اسرائیل را عامل حمله به تاسیسات هسته‌ای نطنز در بامداد ۱۲ تیر ماه معرفی کردند اما دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی در اطلاعیه‌ای بدون معرفی عاملان این انفجار  و بی اشاره به چگونگی جزییات آن، اعلام کرد که مراجع امنیتی کشور می‌دانند که علت حادثه چیست اما بنا به ملاحظات امنیتی فعلا بنا ندارند در این باره صحبت کنند.

نیویورک تایمز در گزارش خود با اشاره به اینکه این اولین باری نیست که در روزهای پایانی یک رییس‌جمهوری آمریکا، مساله ایران در اولویت سیاست خارجی می‌گیرد، نوشت که در آخرین روزهای دولت جورج دابلیو بوش نیز مقامات اسرائیلی از آمریکا خواستند برای حمله به ایران تجهیزات نظامی در اختیار اسرائیل قرار دهد.

طبق این گزارش، اگرچه دیک چنی، معاون اول بوش، با پیشنهاد اسرائیل موافقت کرده بود، اما پس از مخالفت بوش تصمیم بر‌آن شد که دو کشور برای حمله سایبری به نطنز همکاری نزدیک‌تری داشته باشند. نتیجه این همکاری حمله استاکس‌نت بود که به خرابی حدود هزار سانتریفیوژ در نطنز انجامید.

به گزارش نیویورک تایمز، از هفته گذشته که ترامپ مارک اسپر، وزیر دفاع پیشین، و برخی دیگر از معاونان او را برکنار کرد، مقام‌های وزارت دفاع و امنیت ملی در مورد احتمال تصمیم ترامپ به انجام عملیات آشکار یا مخفیانه علیه ایران و سایر نیروهای متخاصم منطقه ابراز نگرانی کرده‌اند.

نیویورک تایمز افزود پنتاگون در سال‌های اخیر طرح خود در مورد حمله احتمالی به ایران را بارها بازنگری کرده و در حال حاضر حمله نظامی، حمله سایبری و یا ترکیبی از هر دو را در نظر قرار داده است.

به گزارش نیویورک تایمز، با وجودی‌که نیروهای نیابتی ایران در عراق طی هفته‌های اخیر حمله‌های خود به مواضع آمریکا در عراق را متوقف کرده‌اند، مقام‌های آمریکایی نگران هستند این حمله در روزهای پایانی دولت ترامپ و به ویژه با نزدیک شدن سالگرد کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران، از سر گرفته شود.

از سوی دیگر، مایک پمپئو تاکید کرده است مرگ هر یک از نیروهای آمریکایی خط قرمز است و می‌تواند به اقدام تلافی‌جویانه نظامی منجر شود.

بر اساس این گزارش، اگر آمریکا علیه نیروهای نیابتی ایران در عراق اقدام نظامی انجام دهد، تنش‌ها بین بغداد و واشینگتن افزایش خواهد یافت زیرا دولت عراق با کشتن شهروندان این کشور در سرزمین خودشان، حتی اگر از شبه‌نظامیان باشند، مخالفت خواهد کرد.

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More