شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نگرانی واشنگتن‌پست از وضعیت یک روزنامه‌نگار ناپدید شده سعودی

 

یک نویسنده و خبرنگار منتقد سعودی که برای روزنامه واشنگتن‌پست آمریکا مطلب می‌نوشت، پس از مراجعه به کنسولگری عربستان سعودی در ترکیه ناپدید شده است.

روز سه‌شنبه، ۱۰ مهر ماه، جمال خاشقجی برای انجام کار اداری وارد کنسولگری سعودی در ترکیه شد و پس از آن هیچ یک از اطرافیانش نتوانسته‌اند با او تماسی بگیرند.

در وبسایت خاشقجی نوشته شده که او در کنسولگری سعودی دستگیر شده است.

مقام‌های سعودی و آمریکایی و ترکی هنوز به درخواست‌های خبرگزاری اسوشیتد پرس برای ارائه اطلاعات در مورد ناپدیدی جمال پاسخی نداده‌اند.

واشنگتن‌پست گفته است که دوستان جمال در مورد سلامتی وی ابراز نگرانی کرده‌اند. الی لوپز، یکی از سردبیران واشنگتن‌پست در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه منتشر شد، گفته است که امروز نتوانسته‌اند هیچ تماسی با جمال برقرار کنند و به شدت نگران او هستند.

لوپز همچنین گفته است که دستگیری جمال اگر به خاطر کار خبرنگاری و تحلیل سیاسی باشد بسیار «شرم‌آور و غیرعادلانه» است.

جمال خاشقجی، ۵۹ ساله، یکی از پرسابقه‌ترین خبرنگاران و تحلیل‌گران سعودی است که کار او به خاطر مواضع انتقادی‌اش در عربستان سعودی با حاشیه همراه بوده است. او پس از انتصاب محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد پادشاهی سعودی به آمریکا مهاجرت کرد.

او در واشنگتن‌پست مطالب زیادی در انتقاد از جنگ یمن، درگیری دیپلماتیک بین سعودی و کانادا و دستگیری زنان فعال مدنی نوشته بود.  

خاشقجی به خاطر سفرهایش با اوسامه بن لادن در سالهای دهه نود میلادی شهرت پیدا کرد. او در آن سالها از مبارزه با شوروی سابق در افغانستان می‌نوشت و بعدها تلاش کرد که بن لادن را متقاعد کند به عربستان بازگشته و با حکومت آشتی کند.

در بهمن ۱۳۹۳، او به پشتیبانی شاهزاده میلیونر سعودی، ولید بن طلال، شبکه ماهواره‌ای العرب را در بحرین راه‌اندازی کرد که تنها ۱۱ ساعت پس از پخش برنامه روی ماهواره تعطیل شد. ولید بن طلال از جمله افرادی بود که سال گذشته از سوی محمد بن سلمان در هتل ریتز کارلتون زندانی شدند.

خاشقجی در مقاله‌ای که در ۱۶ مرداد ماه منتشر کرده بود نوشته بود: «در حال حاضر شهروندان سعودی دیگر نمی‌فهمند که منطق پشت موج بی‌امان دستگیری‌ها در کشور چیست... این دستگیری‌ها بسیاری را مجبور به سکوت کرده است و برخی نیز بدون سر و صدا از کشور خارج شده‌اند.»

او به پادشاهی سعودی توصیه کرده بود: «حکومت راه بهتری برای جلوگیری از انتقاد غربی‌ها می‌تواند داشته باشد: کافی است فعالان حقوق بشر را آزاد کرده و دستگیری‌های غیرضروری که چهره عربستان را مخدوش کرده پایان دهید.»

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More