شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
در پی ادامه درگیری‌های در اطراف طرابلس

نگرانی سازمان بهداشت جهانی از افزایش شمار قربانیان در لیبی

 

سازمان بهداشت جهانی، وابسته به سازمان ملل، از افزایش شمار قربانیان در درگیری‌های اخیر در لیبی ابراز نگرانی کرد.

بنا به داده‌های سازمان بهداشت جهانی در روز پنجشنبه ۲۹ فروردین، تنها در درگیری‌های نظامی چند هفته گذشته بر سر تصرف یا کنترل شهر طرابلس، پایتخت لیبی، ۲۰۵ تن کشته‌اند.

دولت مرکزی لیبی، ژنرال خلیفه حفتر، رهبر شورشیان این کشور، را متهم کرده است که با حمله هوایی موجب کشته و زخمی شدن شمار زیادی از غیرنظامیان شده است.

دولت مرکزی لیبی به نخست وزیری فائز السراج در پی آن است که از طریق کارزار حقوقی، پرونده‌ای قضایی علیه ژنرال خلیفه حفتر به اتهام جرایم جنگی در دیوان کیفری بین‌المللی مطرح شود. دادستانی نظامی لیبی، علاوه بر خود ژنرال حفتر، برای دستگیری شش تن از افسرهای وابسته به او نیز فراخوان داده است.

خلیفه حفتر، ژنرال سابق ارتش لیبی است. نیروهایی وفادار به او زیر عنوان «ارتش ملی لیبی» عمدتا در شرق لیبی و شهر بنغازی متمرکز بوده‌اند؛ اما طی هفته‌های گذشته عملیات گسترده‌ای را برای تسخیر پایتخت و سقوط دولت مرکزی فائز السراج آغاز کرده‌اند. عملیاتی که در طی آن نه تنها ده‌ها تن از نیروهای نظامی دو طرف، بلکه شمار قابل ملاحظه‌ای نیز از غیرنظامیان و شهروندان عادی کشته شده‌اند.

ژنرال حفتر در سال ۲۰۱۱ پس از چندین دهه زندگی در تبعید، در ایالات متحده، به لیبی بازگشت و در قیام و شورش‌هایی که به سقوط حکومت معمر قذافی منتهی شد شرکت داشت. پس از سقوط قذافی او رهبری یک گروه نظامی با عنوان «ارتش ملی لیبی» را بر عهده گرفت.

به گزارش سازمان بهداشت جهانی در روز پنجشنبه، دستکم ۹۱۳ تن نیز در درگیری میان نیروهای ژنرال حفتر با نیروهای دولتی کشته شده‌اند.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، در حال حاضر تیم‌های پزشکی-درمانی وابسته به این سازمان در مناطقی که درگیری‌ها در جریان است حضور دارند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More