شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نگرانی تل‌آویو از تشدید تنش میان ایران و آمریکا

 

به گفته مقام‌های اطلاعاتی-نظامی اسرائیل، دولت این کشور از تشدید تنش‌ها میان ایران و آمریکا نگران است و مخالف آغاز یک «جنگ» میان این دو کشور است.

روزنامه نیویورک‌تایمز روز پنجشنبه ۲۶ اردی‌بهشت در گزارشی نوشت که هرچند سرویس‌های امنیتی اسرائیل، اطلاعات مربوط به آن چه که «حمله احتمالی ایران» به نیروهای آمریکایی نامیده می‌شود را در اختیار مقام‌های کاخ سفید قرار داده‌اند؛ اما در حال حاضر، دولت اسرائیل از این که جنگی میان ایران و آمریکا دربگیرد نگران است.

پیشتر شبکه خبری ۱۳ تلویزیون اسرائیل، به نقل از یک مقام بلندپایه اسرائیلی، گزارش داده بود که  اطلاعات مربوط به «حمله احتمالی ایران»، اوایل اردی‌بهشت‌‌ماه در جریان دیدار یک هیئت امنیتی اسرائیلی به ریاست مئیر بن شابت، مشاور امنیتی ملی این کشور، در اختیار آمریکایی‌ها قرار گرفته است.

به گفته این مقام بلندپایه اسرائیل، این جلسه در واشنگتن و ریاست تیم آمریکایی با جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، بوده است.

بر اساس داده‌های این گزارش، هرچند طرح حمله ایران به مواضع آمریکا به طور مشخص روشن نبوده است؛ اما روشن است که مواضع ایالات متحده در خلیج فارس یا در عربستان سعودی و امارات، به عنوان متحدان آمریکا در منطقه، هدف از این حمله احتمالی بوده است.

به گزارش نیویورک‌تایمز، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائيل، اوایل فوریه گذشته، پیش از برگزاری انتخابات سراسری در اسرائیل، ایده درگیری با ایران را مطرح کرده بود؛ اما دولت  اسرائیل هم‌اکنون از این که این درگیری به یک «جنگ تمام‌عیار» بیانجامد و متحدان ایران در منطقه، نظیر حزب‌الله لبنان، را درگیر کند نگران است.

نیویورک‌تایمز به نقل از منابع اطلاعاتی خود نوشته است که دولت اسرائیل فشار بر ایران را تا اندازه‌ای می‌خواهد که یا منتهی به یک قرارداد هسته‌ای جدید و محکم‌تر با ایران شود؛ یا شرایط را به گونه‌ای رقم بزند که مردم ایران خودشان رژیم حاکم را سرنگون کنند.

آموس یادلین، رییس پیشین اطلاعات ارتش اسرائیل به نیویورک تایمز گفته است: «هیچ‌کس خواهان تغییر رژیم ایران از طریق نظامی نیست. هدف  تضعیف رژیم و تضعیف اقتصاد ایران است؛ با این هدف نهایی که خود مردم حکومت را ساقط کنند.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More