شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نگرانی از حملات ایران علیه گردشگران اسرائیلی در امارات، پس از ترور فخری‌زاده

بنابر گزارش‌ها، مقام‌های امنیتی اسرائیل نسبت به حملات تلافی‌جویانه جمهوری اسلامی ایران علیه گردشگران اسرائیلی در خاک امارات متحده عربی در واکنش به ترور محسن فخری‌زاده ابراز نگرانی کرده‌اند.

به گزارش کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل، مقام‌های دفاعی این کشور به تازگی نشستی را برای بررسی امنیت سفر شهروندان اسرائیلی به امارات، به ویژه شهر دوبی، برگزار کردند و در حال تماس‌هایی با مقام‌های اماراتی هستند.

اسرائیل واکنشی به خبر کشته شدن فخری‌زاده نداشته است اما چندین مقام ارشد جمهوری اسلامی در اظهارات خود اسرائیل را مسئول کشته شدن او دانسته‌اند.

روزنامه نیویورک‌تایمز نیز به نقل از چند منبع اطلاعاتی که نام آنها را فاش نکرد، این عملیات را به اسرائیل نسبت داد.

محسن فخری‌زاده که از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران و از طراحان اصلی برنامه موشکی و هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بود، روز جمعه در آبسرد دماوند کشته شد.

بنابر گزارش کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل، از زمان برقراری رابطه میان این کشور و امارات متحده عربی، اسرائیل برای سفر شهروندانش به امارات هشدار درجه سه (تهدید اساسی پایه‌ای) صادر کرده است.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا در تابستان گذشته از توافق عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و امارات متحده عربی خبر داد و این دو کشور در شهریورماه این توافق را در کاخ سفید امضا کردند.

همچنین بنابر گزارش کانال ۱۲ اسرائیل، در داخل این کشور نیز دستگاه‌های امنیتی ابراز نگرانی کرده‌اند حملات سایبری ایران علیه زیرساخت‌های آب و برق اسرائیل افزایش یابد.

ایران در ماه‌های اخیر تلاش‌های خود برای حملات سایبری علیه این زیرساخت‌ها را افزایش داده اما به گزارش رسانه‌های اسرائیلی این تلاش‌ها تاکنون بی‌نتیجه بوده‌اند.

همچنین اسرائیل تمهیدات امنیتی برای اماکن دیپلماتیک خود در سراسر جهان را بالا برده و جوامع یهودی هم اقدامات حفاظتی خود را بیشتر کرده‌اند.

همزمان موشه یعلون، نماینده پارلمان و وزیر پیشین دفاع اسرائیل، به رادیوی ملی این کشور گفت کشته شدن فخری‌زاده در درازمدت موجب ثبات بیشتر منطقه خواهد شد. او این ترور را «ضربه‌ای کاری» به ایران دانست.

در این میان، آویو کوخاوی رییس ستاد کل ارتش اسرائیل، اعلام کرد این کشور به مقابله با استقرار نظامی ایران در خاک سوریه ادامه خواهد داد. او این سخنان را روز یکشنبه در جریان دیدار از مرز اسرائیل و سوریه در بلندی‌های جولان بیان کرد.

در همین حال الی کوهن، وزیر اطلاعات اسرائیل، به شدت از محکوم کردن ترور فخری‌زاده توسط کشورهای اروپایی انتقاد کرد و گفت: «باز هم می‌بینیم که اروپایی‌ها سر خود زیر برف کرده‌اند.»

کوهن در گفت‌وگو با رادیو ارتش اسرائیل همچنین تأکید کرد هیچ اطلاعی از اینکه چه کسی عامل ترور فخری‌زاده بوده ندارد.

وزیر اطلاعات اسرائیل تاکید کرد: «حذف فخری‌زاده خدمتی به خاورمیانه و همه جهان بوده است. هر کسی که فعالانه در مسیر ساخت تسلیحات اتمی گام بردارد، یک مرده متحرک است.»

اظهارات کوهن درباره موضع‌گیری کشورهای اروپایی در حالی است که وزیر خارجه سوییس نیز شامگاه یکشنبه در سفر به اسرائیل و در گفت‌وگو با کانال ۱۱ تلویزیون این کشور گفت سوییس این اقدام را محکوم می‌کند و خواهان خویشتنداری طرفین است.

پیشتر سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز ترور فخری‌زاده را «اقدامی مجرمانه» توصیف کرده بود.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More