شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نگرانی آلمان از وضع حقوق بشر در کشورهایی از جمله ایران در میانه بحران کرونا

 

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان با اشاره به سرکوب روزنامه‌نگاران در کشورهایی مثل ایران، درباره نقض حقوق بشر به بهانه مبارزه با شیوع ویروس کرونا در جهان هشدار داد و تاکید کرد در بسیاری از موارد، این امر «پیامدهای ناگوار» در پی دارد.

ماس، روز جمعه ۲۶ اردیبهشت، در پارلمان آلمان گفت: «ما همچنین از این که بحران [شیوع کرونا] موجب گسترش اقتدارگرایی شود، نگرانیم.» 

وزیر خارجه آلمان به سرکوب علیه روزنامه‌نگاران در کشورهایی مثل روسیه، ونزوئلا، ترکیه، چین و ایران اشاره کرد.

این دیپلمات ارشد آلمانی همچنین گفت حتی در اروپا، برخی کشورها مثل مجارستان با استفاده از «اقدامات اضطراری» در شرایط کرونا، به تضعیف حاکمیت قانون دست زده‌اند. 

پیشتر سازمان گزارشگران بدون مرز با اشاره به سرکوب آزادی رسانه‌ها در ایران، حکومت جمهوری اسلامی را به پنهان‌کاری درباره‌ همه‌گیر شدن ویروس کرونا با سرکوب اطلاع‌رسانی مستقل در ایران متهم کرده بود.

این سازمان همچنین شیوع ویروس کرونا در کشورهایی مثل ایران را عاملی با ضریب فزاینده در مورد سرکوب روزنامه‌نگاران دانسته بود.

روز شنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه، حسین اشتری،‌ فرمانده نیروی انتظامی، فضای مجازی در دوره شیوع ویروس کرونا را از عوامل «تشویش اذهان عمومی» خواند و از بازداشت ۳۲۰ نفر در این زمینه از سوی پلیس فتا خبر داد.

برخورد با وب‌سایت‌ها و فعالان در پیام‌رسان‌ها و رسانه‌های اجتماعی از ابتدای شیوع کرونا در ایران صورت گرفت و منجر به احضار برخی از فعالان رسانه‌ای و روزنامه‌نگاران شد.

در اسفندماه گذشته نیز، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران با صدور بیانیه‌ای ضمن انتقاد از فقدان آزادی نظام رسانه‌ای ایران در زمینه پوشش اخبار مربوط به شیوع کرونا، شکل‌گیری «خوش‌بینی نابخردانه» و «پنهان‌کاری ناخواسته» را از پیامد‌های آن عنوان کرد.

همچنین با تداوم شیوع کرونا در ایران، چندین سازمان بین‌المللی، رفتار جمهوری اسلامی در عدم اعطای مرخصی به زندانیان سیاسی و عقیدتی را محکوم کردند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More