شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نویسنده فمینیست: اکثر موارد تجاوز، سکس بد است نه جنایت خشونت‌ آمیز

 

جرمن گریر، نویسنده فمینیست با بیان سخنانی مناقشه‌انگیز گفت که بعضی از موارد تجاوز که به عنوان «جنایت خشونت آمیز» توصیف می‌شود باید «سکس بد غیر توافقی» محسوب شود.

به گزارش اسکای نیوز در ۱۰ خرداد، این استاد دانشگاه سخنان مناقشه‌برانگیزش را در جشنواره ادبی هیل، جایی که وی در مورد کتاب جدید خود سخن می‌گفت، اظهار داشت.

او به حاضران در سالن گفت که برای مجازات به برخی از متجاوزان باید ۲۰۰ ساعت خدمات اجتماعی اجباری تحمیل شود و خواسته شود یک خالکوبی به صورت «R» (مخفف rape) در صورت یا دست خود داشته باشند.

او گفت: «بیشتر موارد تجاوز تنها تنبلی، بی‌دقتی، و غیر حساس بودن است. هر بار که مردی بر روی همسر خسته خود هجوم می‌برد و اصرار می‌کند که از حق زناشویی‌ بهره مند شود، دارد به همسرش تجاوز می‌کند».

او ادامه داد: «به جای تصور تجاوز به عنوان جنایتی که خشونت آن آشکار است- در عین اینکه برخی تجاوزها دقیقا چنین هستند-  باید تجاوز را به عنوان سکس غیر توافقی و بد دید. سکسی که در آن هیچ ارتباطی وجود ندارد، بدون حساسیت و بدون عشق است.»

گریر۷۹ ساله از نحوه برخورد سیستم قضائی با پرونده‌های تجاوز و قربانیان آن انتقاد کرد.

«ما با زنانی که رنج تجاوز به عنف را از سر گذرانده‌اند به عنوان شاهد تجاوز برخورد می‌کنیم. یعنی وقتی قربانی به پلیس می‌آید به عنوان شاهد بلافاصله تلفن همراه او گرفته می‌شود و مورد معاینه بدنی قرار می‌گیرد. این رویکرد غلط است و ما را به جایی نمی‌رساند». گریر گفت تنها ۵/۷ درصد پرونده‌های تجاوز جنسی به محکومیت منجر می‌شوند و تنها ۱۵ درصد کسانی که خشونت جنسی را تجربه می‌کنند، آ‌ن‌را به پلیس گزارش می‌دهند.

گریر همچنین آماری را که از جانب برخی فمینیست‌ها مطرح می‌شود و می‌گوید ۷۰ درصد از قربانیان تجاوز (در مقایسه با تنها ۲۰ درصد معلولین جنگ) به ترامای «استرس» پس از سانحه (PTSD) دچار می‌شوند، را مورد انتقاد قرار داد و گفت: «چه چیزی می‌گویید؟ چیزی که هیچ علامتی و آسیب بدنی از خود باقی نمی‌گذارد، بیشتر از وقتی که شما از نزدیک شاهد آن باشید که بهترین دوست شما منفجر شده، استرس بعد از سانحه ایجاد می‌کند؟»

گرین هم‌چنین گفت کمی قبل از پایان نوزده سالگی به او تجاوز شد اما آن‌را به پلیس گزارش نکرد «زیرا به اندازه کافی عصبانی نبود».

برخی گرو‌ه‌های رادیکال واکنش خوبی به سخنان گریر در فضای مجازی نداشتند و او را «توجیه‌گر تجاوز» و یک «ضدفمینیست» نامیدند.

یک قربانی تجاوز به نام امیلی هانت توییت کرده: «من برای جرمین گریر خوشحال هستم که یکی از اکثریت قریب به اتفاق قربانیان تجاوز نبوده که در معرض استرس بعد از سانحه قرار دارند، اما واقعیت آن است که همه ما واکنش افراطی و هیستریک به مورد تجاوز واقع شدن نداریم. ...تجاوز همیشه خشونت آمیز است، بدون توجه به اینکه کبودی ایجاد کند یا نه».

گریر هم‌چنین تردید خود را در مورد جنبش #MeToo  (من هم) و دادگاه هاروی وینستن ابراز داشته و گفته این جنبش به نتیجه مطلوب خود نخواهد رسید. 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More