شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران: رییس‌جمهوری آینده برای گرفتن امتیاز از ایران همچنان از تحریم‌ها استفاده می‌کند

الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در سفرش به اسرائیل گفت رییس‌جمهوری آینده ایالات متحده هر کسی که باشد، برای گرفتن امتیازات جدید در مذاکره با ایران از اهرم تحریم‌های دولت دونالد ترامپ استفاده خواهد کرد.

آبرامز که روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در تل‌آویو سخن می‌گفت تاکید کرد «در هرصورت لغو تحریم‌های جمهوری اسلامی به راحتی ممکن نیست.»

نماینده آمریکا گفت: «با توجه به اینکه مذاکرات با ایران در هر صورت انجام خواهد پذیرفت، مهم نیست چه کسی در ۲۰ ژانویه، اول بهمن، رییس‌جمهور باشد. دولت ترامپ هم همین را می‌خواست. در نتیجه در این مورد اختلافی وجود ندارد.»

او افزود: «اینکه آیا می‌توان به برجام بازگشت را باید صبر کرد و دید. فکر نمی‌کنم بازگشت به برجام در ۲۰۲۱ چشم‌انداز راحتی داشته باشد.»

نماینده آمریکا همچنین تاکید کرد برای دولت ترامپ نیز «به شدت مشکل» خواهد بود که بتواند تا پیش از اول بهمن با ایران به توافق برسد.

آبرامز با اشاره به سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ بر جمهوری اسلامی گفت این فشارها در آذر و دی ماه نیز ادامه خواهد یافت.

او تحریم‌های ایران را به سیاست داخلی آمریکا «نامرتبط» دانست و گفت: «اینجا بحث سیاست خارجی آمریکاست که در آن مبنا رفتار ایران است.»

نماینده آمریکا به عنوان نمونه به اقدام واشینگتن در تحریم ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق، به اتهام حمایت از تروریسم اشاره کرد و گفت چنین تصمیم‌هایی ربطی به سیاست ندارد.

آبرامز گفت: «رژیم در وضعی است که واقعا نیاز دارد تحریم‌ها برداشته شود و ما اگر از آنها بخواهیم رفتارشان را تغییر دهند، چاره‌ای دیگر نخواهند داشت.»

او افزود: «پنج رییس‌جمهوری پیاپی آمریکا گفته‌اند که به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را نمی‌دهند. موضع اسرائیل هم همین است. موضع رییس‌جمهوری آینده آمریکا هم همین خواهد بود.»

آبرامز که پس از اسرائیل به امارات و سپس به عربستان سعودی سفر خواهد کرد، روز سه‌شنبه در اورشلیم با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، بنی گانتز، وزیر دفاع و گبی اشکنازی، وزیر خارجه این کشور، دیدار کرد اما از جزییات دیدارهای خود چیزی به خبرنگاران نگفت.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More